25 september 2022

Masterplan A12,voormalig veilingterrein The Greenery in Bleiswijk

In de commissie ruimte van 6 september hadden alle partijen veel opmerkingen en vragen over het raadsvoorstel voor nieuwbouw op het terrein van de voormalige groenteveiling op de Klappolder in Bleiswijk. De revitalisering van het gebied in de Klappolder en het nieuwe gebouwcomplex wordt gebouwd voor de komende 60 jaar en moet daarom de juiste aandacht krijgen voor inpassing in de omgeving en uitstraling.

Samen met de woordvoerders van D66 en Wij Lansingerland en later ook PvdA hebben we wat in de commissie door de verschillende woordvoerders naar is gebracht verwoord in 2 amendementen en 3 moties die in de Raadsvergadering van 22 september zijn ingediend.

De amendementen en moties gingen over de voorgestelde maximale hoogte van 25 meter van het te bouwen complex, het eerst opstellen en vaststellen van een integrale gebiedsvisie voor bedrijventerrein Klappolder en omgeving, de participatie met de omwonenden, de duurzame ambities en groene inpassing rekening houdend met de omgeving en het beperken van licht- en geluidshinder in het bijzonder in de richting van het naastgelegen gebied van het recreatiegebied de Bleiswijkse fles.

Het amendement over beperking licht en geluid en de motie de duurzame ambities en groene inpassing en de motie inzichtelijke participatie zijn raadsbreed aangenomen, waar het CDA blij mee is.

Helaas is het amendement over een maximale hoogte van 20 meter met een maximum van 15% van de bebouwing en de motie voor het opstellen van de integrale gebiedsvisie voor het toekomstbestendig maken van bedrijventerrein Klappolder van Zalando tot en met de Chrysantenweg vast te stellen voordat het bestemmingsplan ULC A12 wordt vastgesteld niet aangenomen. Het waren Leefbaar 3B, Wij Lansingerland en CU die tegen stemden, zij stemden daarmee voor snelheid boven kwaliteit. Het CDA betreurt dit, keuzes en beslissingen moeten in de juiste volgorde worden gemaakt. De huidige maximale hoogte is 16,5 meter en dit zal 8,5 meter hoger worden. Wij vinden een bebouwing van 25 meter hoogte ter hoogte van de Greenery langs de Hoefweg en dichtbij de woonkern Bleiswijk niet passend.

Frans Ammerlaan, raadslid CDA Lansingerland