CDA - Lansingerland 18-12-2021

Natuur & recreatie

Auteur: Jan-Willem van den Beukel, lijsttrekker CDA Lansingerland

Introductie

Als vader van vier jonge kinderen probeer ik een goed rentmeester te zijn en zorg te dragen voor natuur en biodiversiteit. En er is in Lansingerland veel om dankbaar voor te zijn en te koesteren: De Groenzoom tussen Berkel en Pijnacker bestaat nu ruim 5 jaar en meet 860 hectare. Samen met het aloude Rottemerengebied en de Zuidpolder konden onze inwoners hier op adem komen in coronatijd. Je fietst bovendien zo naar Midden-Delfland of naar het Groene Hart. Mede dankzij de CDA-fractie is grootschalige bomenkap aan de Merenweg voorkomen. Als wethouder, en oud-student Bos- en natuurbeheer in Wageningen, creëerde ik in 2020 binnen het college een aparte portefeuille landschap & recreatie, waar dit eerder een onderdeel van ‘buitenruimte’ (oneerbiedig: grasmaaien) was. Ik startte een grote opknapbeurt en uitbreiding met 8 hectare bos van het Lage Bergse Bos, opende een extra (‘tweede ring’) fietspad langs de Rotte en heb een plan vastgesteld voor uitbreiding van het Rottemerengebied. In de Bleiswijkse Zoom zijn de blauwalg-problemen in de zwemplas daadkrachtig, samen met het waterschap, opgelost. Als teken van de aantrekkelijkheid van onze gemeente, opende menig B&B zijn deuren en startte er zelfs met succes een camping in Bergschenhoek.

Maar welke problemen zijn er?

Nadat de laatste decennia veel polders al zijn omgetoverd in woonwijken, lijken sommige partijen wel alles te willen volbouwen met woningen, wegen en bedrijventerreinen. Als we niet opletten, slokt deze verstedelijkingsdruk alle groene ‘restruimte’ en landbouwgronden in Lansingerland op en knabbelt het zelfs de randen van onze natuurgebieden af. Dan dreigt Lansingerland aan zijn buurgemeenten vast te groeien. Terwijl er nu al een objectief vastgesteld tekort is aan natuur- en recreatiegebieden in onze regio! In coronatijd stonden er nota bene files rondom Breda van Rotterdammers die een bos opzochten om in te kunnen wandelen...

Het CDA wil dat Lansingerland dé groene gemeente blijft in de drukke Randstad.

En welke oplossingen draagt het CDA Lansingerland daarvoor aan?

1. Het CDA wil bomenkap zoveel mogelijk tegengaan. Sterker nog: we moeten in het offensief! Om het landschap te versterken ontwikkelen we een groene schil rond Lansingerland. De bescherming daarvan leggen we voor 50 jaar vast in een landschapsvisie met een uitvoeringsbudget van 35 miljoen euro vanuit de Eneco-middelen. Het plan daarvoor maken we samen met bewonersorganisaties, boeren en natuurorganisaties zoals Rotta. Naast de Groenzoom, de Rottemeren, het Annie M.G. Schmidtpark en de Zuidpolder voegen we de ontbrekende schakels in de groene schil toe:

• Er komen een fietspad en groenstrook door de Berkelse Noordpolder, om de Groenzoom en het A.M.G. Schmidtpark te verbinden
  • We leggen het Triangelpark aan langs de Bergweg-Zuid, als buffer naar Rotterdam en als verbinding langs het Polderpad van Rotte tot Schie.
  • We maken natuurgebied de Vlinderstrik in de Zuidpolder af, zodat de inwoners van Rodenrijs en straks ook Wilderszijde erop uit kunnen.
  • We leggen het ‘Hoekse Park West’ aan achter bedrijventerrein Weg en Land. Dat gebied rond Boerderij het Lansingerland transformeren we samen met ondernemers en natuurorganisaties naar boslandbouw en recreatie. Boslandbouw is een van de paradepaardjes van de bossenstrategie en de visie op kringlooplandbouw van het ministerie van LNV, zodat het Rijk er ook aan zal meebetalen.
  • We voeren het ontwikkelplan Rottemeren uit en voegen samen met Actiegroep Stop de Bomenkap per saldo 10 hectare bos toe in de Rottemeren.
  • Nieuwe ‘dozen’ zoals distributiecentra krijgen verplicht groene gevels en groene daken, en langs bedrijventerreinen komt groen om ze waar nodig aan het zicht te onttrekken.  Bestaande gebouweigenaren worden verleid om hierin ook een stap te zetten.

1. Een aaneengesloten landschap van Midden-Delfland tot in het Groene Hart, verdient ook een offensief voor groene kernen:

• Vanuit de Eneco-middelen trekken we 5 miljoen euro uit om de komende vier jaar samen met straatcomités en wijkverenigingen een vergroeningsoffensief uit te voeren binnen alle kernen langs woonstraten.
  • Aan het einde van deze collegeperiode staan er 10.000 nieuwe bomen en 10 km. nieuwe hagen en plukbermen. Daarbij is zoveel mogelijk sprake van zelfbeheer, zodat inwoners zichzelf ook eigenaar voelen van ‘hun’ groen.
  • In elk geval leggen we de ‘groenblauwe ribben’ uit het Ontwikkelplan Rottemeren aan, te weten de Voorlaan in Kruisweg, de Lange Vaart, Kooipad en Merenweg in Bleiswijk, tot en met de Limiettocht en Hoeksekade in Bergschenhoek.  Deze verbindingen tussen de Rottemeren en de omgeving krijgen lange bomenrijen, natuurvriendelijke bermen en oevers en wandel- en fietspaden, zodat je de natuur al ‘proeft’ op weg naar het Rottemerengebied.
  • de groen/blauwe verbindingen vanuit het masterplan Groenzoom afmaken.

1. In deze groene schil kun je heerlijk recreëren: in de natuur, op de camping, in B&B’s of bij publiekstrekkers zoals de golfbaan en Outdoor Valley.

• Lansingerland zal samen met ondernemers stevig investeren in de recreatieve en toeristische sector, omdat daaraan steeds mee behoefte is bij onze eigen inwoners en bij de vergrijzende bevolking.
  • Er komt een onderzoek naar vestiging van een VVV.
  • De watersport in het Rottemerengebied verdient ondersteuning.
  • Om draagvlak voor voorzieningen bij o.a. bewoners van de Rottekade te behouden, maken we wel duidelijke afspraken over openingstijden, uitstraling, geluidsbeperking en grenzen aan de groei van bijvoorbeeld Outdoor Valley Wintersport.
  • We creëren voldoende fietspaden, wandelpaden en ruiterpaden die met elkaar verbonden zijn. Via zonering voorkomen we dat kwetsbare natuur daarvan de dupe wordt.

1. Als een van de jongste gemeenten van Nederland verdient Lansingerland een dekkend aanbod van kinderboerderijen/-tuinderijen. Dat is er nu nog niet. Scholen die dat willen zullen bovendien ondersteuning krijgen om schooltuintjes te gebruiken. In Bleiswijk bestaat al een succesvolle samenwerking voor schooltuinen, gefaciliteerd door Melanchthon Business School en de gemeente die de grond beschikbaar stelt. Bij dit plan voor natuur- en milieueducatie zoekt de gemeente de samenwerking met lokale ondernemers en organisaties en bouwen we voort op wat er al is. Denk aan Het Ezelsbruggetje in Bleiswijk, Boerderij het Lansingerland en de Dierenweide de Leeuwenkuil in Bergschenhoek, Hoeve Cornelia in Berkel en Rodenrijs, de omgeving van Scouting Berkel, Belevenisboerderij Schieveen en Herenboeren De Vlinderstrik in Rotterdam.
  2. Het CDA vraagt aandacht voor het vangen van zwerfdieren en het vervolgens in stand houden van een zwerfdierenopvang.
  3. We beschermen de bestaande volkstuinverenigingen tegen oprukkende bebouwing.

We gaan dus verder bouwen aan een groene schil om Lansingerland, vergroenen de kernen en investeren in de leefbaarheid van Rotte en Kruisweg. Zo gaan we de verstedelijkingsdruk tegen, en behouden we de groene ruimte in onze leefomgeving. Lansingerland als dé groene gemeente in de drukke randstad: daar gaan we samen voor.

Reageren? Mail dan [email protected] of neem contact op met 06 1053 8370