16 januari 2021

Onderwijs in Lansingerland gaat met stappen vooruit

Uit de tussenrapportage van de onderwijsnota concludeert het CDA dat er hard gewerkt is. In samenspraak met ouders, leerlingen en professionals is de Visienota destijds in 2017 tot stand gekomen. De algemene conclusie was dat er een actievere rol van de gemeente wordt gevraagd. In de marathonzitting donderdagavond van ruim 4 uur tot na middernacht constateerde Frank Buijs namens het CDA Lansingerland dat bijna alle ambities in gang zijn gezet of behaald.

Uiteraard zijn er verbeteringen mogelijk. Zo is de ambitie wijknetwerken nog niet van de grond gekomen. De samenwerking tussen BSO, KDV en school is te ingewikkeld gebleken. De belangen lopen teveel uit elkaar om concrete, langdurige afspraken te maken zonder constante interventie van de gemeente. Toch is er een hele stap gemaakt, aangezien de combinatiefunctionarissen succesvol bleken in het verbinden van scholen en sport- en cultuurverenigingen. Het CDA vindt het jammer dat het innovatiebudget niet is uitgegeven, maar begrijpt dat dit onder andere komt vanwege de personeelstekorten bij scholen, een groot probleem bij scholen.

Het CDA staat achter een meer gevarieerd aanbod van onderwijs, zoals een Montessorischool, Vrijeschool of Gepersonaliseerd leren. Het college trekt alleen een wat te grote broek aan: de keuze van een onderwijsconcept ligt niet bij de gemeente. Wel kan het college een aantal uitgangspunten formuleren. Verder vindt het CDA het nog altijd jammer dat er geen praktijkonderwijs en geen speciaal onderwijs in Lansingerland is, zodat onze jeugd hiervoor naar de ons omringende gemeenten moet reizen.

In antwoord op herhaalde vragen van het CDA heeft de wethouder verder aangegeven best te willen schuiven met onderwijsbudgetten die niet zijn uitgegeven, zodat andere onderwijsambities alsnog kunnen worden behaald. Denk bijvoorbeeld aan een betere aansluiting tussen (V)MBO onderwijs en het lokale bedrijfsleven. De wethouder gaat zich nu inspannen om het Samenwerkingsverband Onderwijs en Bedrijven Oostland een doorstart te laten maken, om een kwantitatieve doelstelling op te nemen in de evaluatie. Verder hebben het CDA, VVD en andere partijen aangegeven graag een ingelaste bijeenkomst te willen organiseren over de taal- en leerachterstanden bij de lagere- en middelbare schooljeugd, ook gelet op het effect van het thuisonderwijs door de Covid-19 pandemie.