29 juni 2020

Ontwikkeling Wilderszijde grote stap dichterbij!

Donderdag 25 juni stelde de gemeenteraad het Masterplan voor de nieuwe woonwijk Wilderszijde vast. Het betreft een masterplan op hoofdlijnen en vormt de basis voor het opstellen van een nieuw bestemmingsplan. Uitgangspunt is dat Wilderszijde een duurzame en klimaat-adaptieve wijk is met circa 10% water, 20% groen in de hoofdstructuur en groen in de woonbuurten binnen 50 meter van de voordeur. Uitgangspunt is ook een autoluwe wijk, die goed met het OV en fiets ontsloten kan worden. De feitelijke ontwikkelingen van het autobezit in Wilderszijde zullen straks worden gemonitord en waar mogelijk wordt gereserveerde parkeerruimte ('parkeerbuffers') omgezet in groen.

Handhaving van het groene, duurzame karakter vindt het CDA van groot belang. Mede om die reden pleitte steunfractielid Charles van Harn (en lid van de Commissie Ruimte) in de fractie voor het creëren van parkeerplaatsen die sowieso niet ten koste van kostbaar groen gaan, bijvoorbeeld op een wijze zoals bij of  onder 'Huis de Haas' is gebeurd.

Een motie van het CDA (mede ingediend door Leefbaar 3B, VVD en WIJ Lansingerland), waarin het college wordt opgeroepen om zo veel mogelijk parkeerruimtes onder appartementen te bouwen, werd met algemene stemmen aangenomen.

In Wilderzijde komen 2.600 tot maximaal 3.000 woningen, die voorziet in behoeften van diverse doelgroepen: 25% sociale huurwoningen, 15% huur tot € 900 per maand en goedkope koop, 10% huur tot € 1.000 per maand en koop tot € 310.000 en 50% vrije sector huur en koop. 60% van de woningen zijn grondgebonden en 40% van de woningen zijn appartementen.

Het Masterplan Wilderzijde, dat met verve, en in goede dialoog met de Raad is opgepakt door onze nieuwe wethouder Jan-Willem van den Beukel (ook in voorafgaande Commissies Ruimte), is donderdag 25 juni met algemene stemmen aangenomen. Daarmee is een mijlpaal bereikt, een grote stap gezet in de ontwikkeling van Lansingerland. Wilderszijde gaat van een braakliggend stuk grond veranderen in een aantrekkelijke en moderne wijk met een focus op duurzaamheid. Het Masterplan is ook de basis voor gesprekken tussen Lansingerland enerzijds en de Provincie Zuid-Holland en het rijk anderzijds over een omvangrijke financiële rijksbijdrage aan de woningbouwopgave.

Hans van der Stelt