22 februari 2018

(On)veilig naar de bushalte

Twee en een half jaar geleden verhuisde mevrouw Renske van de Does naar Berkel en Rodenrijs om dichter bij haar familie te gaan wonen. Haar oog viel op een nieuwbouw-appartement aan de Van Koetsveldstraat in Berkel. Renske is weliswaar gepensioneerd, maar nog steeds reislustig, ze houdt van bezoeken aan theaters en musea, ook als het wat verder weg is.
Helaas is er in Berkel geen busverbinding in de nabijheid van de Van Koetsveldstraat, de dichtstbijzijnde bushaltes zijn van de ZoRo-busverbinding aan de Berkelseweg en de Boterdorpseweg. ‘ De wandelroute naar mijn huis geeft mij een onveilig gevoel’. Met deze ervaring confronteerde Renske het CDA-Tweede Kamerlid Chris van Dam toen hij een inleiding hield op de CDA-thema-avond over veiligheid. Het Kamerlid zegde haar toe ter plekke te komen kijken en samen in het donker de wandeling naar de bushalte te maken. Renske heeft de situatie ook bij de gemeente onder de aandacht gebracht, maar daar is geen reactie meer op gekomen.
Kamerlid van Dam constateerde vorige week maandagavond dat de looproute matig is verlicht en bovendien eenzaam is. ‘Als een bekende die bijvoorbeeld de hond aan het uitlaten is met u zou meelopen, dan voelde dat al heel anders', voegde Van Dam er aan toe.
De 3B-bus rijdt in Lansingerland alleen overdag en de Beltax stopt er ‘s avonds om half elf mee.

Mensen zoals mevrouw van der Does die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer in Lansingerland ervaren in de avonduren grote hindernissen. Het CDA Lansingerland zal opnieuw bij de gemeente aandacht vragen voor de vervoersproblemen van mevrouw van der Does.