14 juni 2023

Starterslening

In de Commissie Ruimte van 6 juni jl. is de evaluatie van de starterslening 2021 besproken en kwamen er nieuwe aanvullende voorstellen aan de orde.

De Verordening Starterslening gemeente Lansingerland 2022 is vastgesteld voor een periode van 2 jaar, met ingangsdatum 1 februari 2022 en einddatum 31 januari 2024. De evaluatie is uitgevoerd in het eerste kwartaal 2023. Daaruit blijkt dat er tot dat moment 12 aanvragen voor een Starterslening zijn ingediend waarvan er 8 zijn verstrekt. Van het budget groot € 500.000 rest nog € 145.000,-.

Men kan dus spreken van een succes omdat er goed gebruik is gemaakt van deze Starterslening.

Het College stelt nu het volgende voor:
 1. De leeftijdsgrens van de Starterslening te verhogen van 35 jaar naar 40 jaar en dit aan te passen in de Verordening Starterslening gemeente Lansingerland.
 2. De looptijd van de Verordening Starterslening gemeente Lansingerland te verlengen met één jaar tot 1 februari 2025.
 3. Het fondsbedrag per direct te verhogen met € 355.000,-. ( Belangrijk te weten dat per 1 januari 2023 de NHG grens verhoogd is van € 355.000,- naar € 405.000,-.)
 4. Het fondsbedrag op 31 januari 2024, indien nodig, aan te vullen tot € 500.000,-.

Voor deze starterslening is geen financiële dekking nodig omdat hier sprake is van een revolverend fonds. ( het geïnvesteerde geld komt t.z.t. ook weer terug naar de gemeente.)

Voor de CDA fractie zou het voorstel als hamerstuk naar de Raad kunnen. Maar de PVDA fractie gaf aan te overwegen een amendement in te dienen waarin de leeftijdscategorieën zullen komen te vervallen. De volgende Raadsvergadering is 22 juni a.s..
Charles van Harn