15 januari 2018

Tegenprestatie bij het ontvangen van een uitkering versoepelen?

In de laatste raadsvergadering van 2017 heb ik, Nelleke Bouman een discussie gehad met wethouder Ankie van Tatenhove. Inzet was ons amendement, mede ingediend door de VVD om niet tot versoepeling van de tegenprestatieregeling over te gaan.

Waar gaat het om:
In het voorstel Verordening Sociaal Domein staat dat het college aan een uitkeringsgerechtigde met een grote afstand tot de arbeidsmarkt een tegenprestatie kan opleggen. Met individuele omstandigheden wordt rekening gehouden. Een tegenprestatie zou opgedragen kunnen worden voor maximaal vier weken en maximaal acht uur per week. Geen tegenprestatie draagt het college op indien minimaal acht uur mantelzorg wordt verricht dan wel dat acht uur minimaal een re-integratie traject of een inburgeringstraject wordt gevolgd.

Wij hebben aangegeven dat wij tegen een versoepeling zijn. Terug naar de oude regeling nl maximaal dertien weken en maximaal twintig uur per week. Daarbij moeten persoonlijke omstandigheden zeker meegewogen worden; met andere woorden maatwerk leveren. En wel een tegenprestatie vragen indien er mantelzorg dan wel een re-integratietraject of inburgeringstraject wordt gevolgd, maar ook hier ook weer rekening houden met de persoonlijke omstandigheden. De deur wordt wel makkelijk opengezet indien er tot versoepeling wordt overgegaan.

Het credo "niemand aan de kant" en waar mogelijk uit de uitkeringssituatie met maatwerk geldt ook hier: Ons amendement is aangenomen met ondersteuning van Leefbaar alhoewel zij opmerkten dat er weinig effect zal zijn van dit amendement.

We gaan het zien.