24 januari 2023

Straatraces in Bleiswijk

Op de vergadering van commissie ruimte van 6 februari stond er een bespreekstuk met betrekking tot straatraces in Bleiswijk op de agenda. Dit bespreekstuk was geagendeerd door de coalitie partijen Leefbaar 3B en Wij Lansingerland.

Het bespreekstuk begon met een paar retorische vragen waar niemand het mee oneens kon zijn om daarna tot de kern te komen:

• Bent u met ons van mening dat deze ruimtelijke maatregelen tijdelijk, betaalbaar en verplaatsbaar moeten kunnen zijn?
  • Hoe kijkt u er tegen aan om het College te verzoeken:
    • een inventarisatie te maken van straten, wegen of weggedeelten in Lansingerland waar regelmatig straatraces worden gehouden, de frequentie hiervan, en deze periodiek te actualiseren.
    • te inventariseren welke betaalbare, tijdelijke en verplaatsbare, ruimtelijke aanpassingen aan de wegen en omgeving mogelijk zijn om straatraces te ontmoedigen c.q. tegen te gaan?

Als CDA fractie zijn we het vanzelfsprekend eens dat staatraces gevaarlijk zijn en dat we moeten voorkomen dat ze plaats vinden. Hoewel in eerste instantie de fractie voor handhaving is hebben we gemerkt in het afgelopen jaar dat deze aanpak niet de beoogde vruchten afwerpt.

Een jaar geleden meldde het toenmalige college al dat er maatregelen genomen werden om deze straatraces op het prismaterrein tegen te gaan, dit zou gaan om extra controles van de politie. Afgelopen december werd er gevraagd of er een samenscholingsverbod kon worden ingesteld voor dit terrein, het nadeel hiervan is alleen dat er voor het opleggen hiervan eerst een heterdaad nodig is. Deze straatraces zijn goed georganiseerd en werken met spotters, dus zodra er een politiewagen wordt gesignaleerd stuift de groep uiteen en wordt er niemand gepakt.

De CDA fractie is daarom ook voor ruimtelijke maatregelen, deze zijn immers het meest effectief. Ook heeft het CDA naar voren gebracht dat dit niet de enige plek is waar overlast wordt ervaren door motoren en dat we daarom stevig moeten inzetten op het oplossen van dit probleem. De gemeente heeft duidelijk zicht op welke wegen er races plaatsvinden en dus kan er snel actie worden ondernomen.

Belangrijk is echter wel dat er maatregelen genomen moeten worden die het bedrijventerrein niet raken, zo moeten we het niet lastig gaan maken voor de vrachtwagens die daar rijden. Dit zou mogelijk zijn doormiddel van zo genoemde verkeerskussens, hier heeft een auto wel last van maar een vrachtwagen/bus niet.

Waar andere partijen eerst een onderzoek willen afwachten over de effectiviteit van andere maatregelen en het kosten plaatje duidelijk willen hebben vindt de CDA fractie dat er daadkracht getoond moet worden en dat de problemen opgelost moeten worden.