28 mei 2018

Vangnetuitkering:

Gemeenten ontvangen op grond van de Participatiewet budget voor bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies. Gemeenten die een tekort hebben kunnen onder voorwaarden in aanmerking komen voor een vangnetuitkering. Op basis van de cijfers in Lansingerland bedraagt de aan te vragen Vangnetuitkering zo’n € 837.000,-.

De voornaamste oorzaak van het tekort is de toegenomen toestroom van asielgerechtigden (dit is een ander woord voor statushouders) in de afgelopen jaren. Bij het vaststellen van het macrobudget is deze toestroom onvoldoende gecompenseerd. De inschatting van het aantal bijstandsgerechtigden met een niet-Nederlandse herkomst over het peiljaar 2015 volgens de rekentool van het Ministerie is fors lager dan het daadwerkelijke aantal. Met name het verschil in bijstandsgerechtigden met een Syrische afkomst valt hierbij op.

Het CDA vraagt zich tijdens de commissie Samenleving van 17 mei 2018 af wat de wethouder wilt doen aan bovenstaand probleem. Volgens het CDA moet er ingezet worden op het aan het werk krijgen van deze asielgerechtigden.

Daarnaast hebben we te maken met een verhoogde instroom als gevolg van de gewijzigde voorwaarden voor de Wajong. Tot slot blijven mensen langer in de bijstand als gevolg van het verhogen van de maximale AOW-leeftijd