14 juni 2023

Vaststellen jaarstukken 2022

De jaarstukken van de gemeente stonden op de agenda en daar stond op de agenda: wat is er goed gegaan, en wat is er niet of onvoldoende gelukt? De meeste fracties waren tevreden met de jaarstukken. Namens het CDA Lansingerland heb ik het volgende ingebracht:

We hebben financiële zorgen, want in 2024 dreigt de gemeente 11 miljoen in het rood te komen en in 2027 op -25 miljoen. Daarom moet de gemeente prudent begroten en zelfdiscipline betrachten. Niet als doel op zich, maar om onze kerntaken goed uit te kunnen voeren. Dus de vraag is: was de gemeente in 2022 financieel verstandig en zijn de afgesproken maatschappelijke resultaten geboekt?

Financieel verstandig? Niet altijd. Zo is er 3,6 miljoen euro aan Eneco-middelen gebruikt om een gat in een woningbouwplan te dichten, terwijl dat bedoeld is voor structurele, unieke investeringen. Er zijn wat ons betreft onacceptabele kostenoverschrijdingen van het Berkelse cultuurhuis goedgekeurd en college is met steun van een meerderheid in de Raad gestart met veel leuke-dingen-voor-de-mensen zoals gratis ov, gemeentelijke voetballen en meer Sinterklaas-subsidie, in plaats van de tering naar de nering te zetten en de kerntaken te versterken.

Maatschappelijke resultaten? Sommige kerntaken verlopen goed, bijvoorbeeld de investeringen in schoolgebouwen en groene schoolpleinen voor bijna 7000 Lansingerlandse basisschoolkinderen. Complimenten. Andere kerntaken lopen nu al slecht, zoals meer dan zes maanden wachttijd bij Team Jeugd, voor ouders en hun kinderen die hulp zoeken. Op ons verzoek zegde wethouder Hoek toe om op deze indicator te gaan sturen en hierover periodiek te rapporteren. Creatieve maatregelen zijn nodig: de wachttijd moet omlaag!

Op het vlak infrastructuur is het beeld wisselend. De verbinding Molenweg - Oudeland in Rodenrijs is op verzoek van het CDA gerealiseerd, waardoor heel veel mensen aan de Zuideringel geen overlast van vrachtverkeer ervaren en kinderen weer veilig voor het huis kunnen spelen, in dezelfde buurt is station Rodenrijs mooi opgeknapt, prachtig, Maar als we uitzoomen zien we nog lang geen doorbraak voor de onveilige en overvolle N209. In 2025 gaat de A16 open en we houden ons hart vast voor wat er dan gaat gebeuren. Daar is meer inzet en resultaten nodig!