13 september 2017

Veel nieuws uit de commissie Ruimte (12 september)

Berkelse Dijkje alleen nog voor auto’s

Het CDA vindt de alternatieven van het college om fietsers van het smalle Berkelse Dijkje te halen financieel onvoldoende onderbouwd. Vanzelfsprekend moet een andere verbinding volkomen veilig zijn, maar ook een goede kostenvergelijking hoort bij een zorgvuldige afweging. Daar kwam het in de commissie ondanks aandringen van het CDA niet van. De kansen voor een alternatieve route door het AMG Schmidtpark zijn daardoor voor het CDA onvoldoende in beeld gebracht. Dat was nota bene de route die vorig jaar nog door bijna alle partijen in de raad als beste werd gezien! De meeste partijen namen nu echter genoegen met de uitleg van de wethouder en kozen voor een fietspad parallel aan het dijkje, dat de gemeente bijna € 300.000 gaat kosten. Tijdens het debat kwam echter nog een variant naar voren: een 250 m. kortere route parallel aan het dijkje. Wij zijn benieuwd naar de uitwerking daarvan, met naast veiligheid ook de kostenkant! Wordt vervolgd.

Aanpak Noordeindseweg

Het CDA drong in de commissie bij de wethouder krachtig aan op spoed rond de aanpak van de Noordeindseweg, zoals in maart 2016 al is besloten. De weg wordt tussen Herenstraat en Oostmeerlaan ingericht als 30 km. weg en ook de onoverzichtelijke kruising met de Krugerlaan/Oudelandselaan (hoge brug) wordt aangepakt. Belangrijk is voor het CDA openstelling van het nu afgesloten deel van de Noordeindseweg in 1 richting, waartoe ook in 2016 al is besloten. Volgens de wethouder wordt er achter de schermen aan gewerkt, maar er nog steeds niets zichtbaar. Daarom heeft het CDA sterk aangedrongen op een strakkere planning. Binnenkort komt het college hiermee naar de commissie.

CDA wil actie bij station Rodenrijs

In de commissie Ruimte heeft het CDA ook de situatie rond het parkeren in Rodenrijs aan de orde gesteld. De beschikbare plaatsen zijn continu bezet en ook in de wijk wordt geparkeerd, net als langs de Rodenrijseweg en Anjerdreef met overlast tot gevolg. Op een oplossing wordt al langer gestudeerd, maar het CDA vindt het nu hoog tijd voor een aanpak. Volgens de wethouder wil de gemeente samen met de Metropoolregio en omliggende gemeenten eerst de totale parkeersituatie langs de E lijn in beeld krijgen. Van daaruit gaat men dan aan oplossingen werken. Zo wordt nu gekeken naar een uitbreiding op Meijersplein, omdat dat op dit moment het meeste perspectief biedt. Het CDA maakt zich grote zorgen over de toekomstige parkeersituatie rond Rodenrijs, zeker nu de grote nieuwbouwwijk Wilderszijde op stapel staat. Ook vandaaruit komen straks veel nieuwe inwoners naar het station. Volgens het CDA moeten daarom ook bij het station zelf alle mogelijkheden, zoals een parkeergarage, nu al in kaart worden gebracht.

Verlichting bij station Westpolder

Al langere tijd ontvangt het CDA klachten over de schaarse verlichting rond de parkeergarage Westpolder. Niet alleen voor de gebruikers is een betere verlichting nodig, maar ook hangplekken worden nu in de hand gewerkt. In de commissie heeft het CDA om een oplossing gevraagd. De wethouder gaf aan, dat de wijk eromheen nog in ontwikkeling is, maar zegde toe tijdelijke maatregelen te nemen.