14 juni 2023

Verdeeldheid over tarievenverhoging voor sportverenigingen

In de commissievergadering van Samenleving op donderdag 8 juni is er uitvoerig gediscussieerd over de tarieven die sportverenigingen moeten betalen voor het huren van velden en accommodaties. Het college heeft voorgesteld om deze huurprijs eenmalig met 7,5% te verlagen, waarna deze de komende jaren wordt verhoogd volgens de consumentenprijsindex (inflatiecorrectie).

Verschillende partijen in de gemeenteraad van Lansingerland uitten hun twijfels, maar hebben nog geen duidelijk standpunt ingenomen. Gemeenteraadslid Dave Bergwerff van het CDA merkt op: “Het is zeer opmerkelijk dat we praten over een tarievenverhoging voor onze sportverenigingen. Uit de benchmark is gebleken dat onze verenigingen al zo’n 20% meer huur betalen dan vergelijkbare gemeenten zoals Capelle aan den IJssel en Pijnacker-Nootdorp. Wij zullen een voorstel indienen om de huurtarieven gedurende deze raadsperiode te bevriezen, net zoals we dat de afgelopen raadsperiode hebben voorgesteld.”

Naar verwachting zal een meerderheid van de gemeenteraad het voorstel van Bergwerff steunen, aangezien de VVD in de commissievergadering al haar steun heeft uitgesproken. Ook de fractie van Leefbaar 3B heeft positief gereageerd op het initiatief van het CDA. In het verkiezingsprogramma van Leefbaar 3B pleiten zij voor huurbevriezing voor Lansingerlandse sportverenigingen. De fractie van WIJ Lansingerland heeft aangegeven te komen met een ander voorstel. Zij stellen voor om de eenmalige huurverlaging van 7,5% door te voeren, maar tegelijkertijd de jaarlijkse consumentenprijsindex toe te passen met een maximum percentage. “WIJ Lansingerland heeft goede bedoelingen, maar met hun voorstel zal er binnen twee jaar nog steeds sprake zijn van een tariefverhoging ten opzichte van de huidige tarieven”, aldus Dave Bergwerff.

Hij wijst erop dat de verwachte indexatie voor 2023 naar schatting al 4,4% zal bedragen.” Als dit cijfer aanhoudt, betekent dit aan het eind van deze raadsperiode een forse huurverhoging voor de verenigingen. Dit zal een aanzienlijke financiële last vormen voor onze sportverenigingen. De toegankelijkheid van verenigingen voor inwoners van Lansingerland is van belang, dit kunnen wij bereiken door bevroren huren. Sporten en lid zijn van een vereniging zorgt namelijk voor persoonlijke ontwikkeling, gezondheid en welzijn en het versterken van de sociale cohesie.”