20 november 2017

Verkiezingsprogramma: 1. Waarden en traditie & 2. Veiligheid

Lansingerland 2018-2022

Samenleven met elkaar nu en in de toekomst.

Inhoudsopgave

Inleiding en terugblik

1.      Waarden & traditie

1.1.       Lokale eigenheid

1.2.       Cultureel erfgoed

1.3.       In onze gemeente staan inwoners centraal

1.4.       Balans tussen werk en tijd voor elkaar

2.      Veiligheid

2.1.       Veiligheid in de buurt

2.2.       Geen coffeeshops en geen ruimte voor prostitutie

2.3.       Radicalisering

2.4.       Burgerschap

Inleiding en terugblik

Vier jaar geleden zocht het CDA de weg naar balans. De balans tussen aan de ene kant de grote financiële problemen van de gemeente Lansingerland op te lossen en anderzijds dit op een manier te doen die de samenleving niet ontwricht. Na deze vier jaren kunnen we met tevredenheid vaststellen dat dit grotendeels gelukt is en dat het CDA als coalitiepartij met verantwoordelijkheid voor financiën en grondzaken hier een belangrijke rol in heeft gespeeld. Hier zijn we oprecht trots op.

Verder hebben we in de afgelopen 4 jaar de wijkaanpak verder geïntensiveerd. Een deel van onze wijkaanpak is ook gemeentebeleid geworden, we hebben als partij het doel om alle wijken tweemaal te bezoeken in deze raadsperiode gehaald. Uit deze wijkaanpak hebben we veel input gehaald om politiek dicht bij de inwoners te bedrijven. Daarom zetten we in dit verkiezingsprogramma de wijkaanpak door.

De afgelopen vier jaar hebben ook in het teken gestaan van de grote decentralisaties in het sociaal domein. De gemeente is verantwoordelijk geworden voor een groter takenpakket in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, in de jeugdhulp en de participatiewet. Een enorme uitdaging, die gepaard ging met rijks bezuinigingen. Na een periode van aftasten is pas recent de stap gemaakt naar eigen lokaal beleid. De komende vier jaren zal dit beleid verder vorm moeten krijgen.

Wereldwijd begint het gevolg van de klimaatverandering steeds zichtbaarder te worden. Overstromingen, hittegolven en andere vormen van extreem weer beheersen het nieuws, samen met de migratiestromen die het gevolg zijn van deze zaken. Ook Lansingerland zal een steentje bij moeten dragen bij het oplossen van dit wereldwijde probleem. Daarom heeft het thema energietransitie en duurzaamheid meer dan ooit tevoren een belangrijke plek in dit verkiezingsprogramma.

Nu de financiële problemen grotendeels zijn opgelost en de risico’s rond grondprojecten overzichtelijk beginnen te worden, is Lansingerland klaar voor de volgende stap. Een meer duurzaam Lansingerland, met behoud en versterking van goede tradities en waarden, waar mensen zich gekend en erkend blijven voelen in een groene omgeving met een dorps karakter, dicht bij de stad.

1.  Waarden & traditie

Waarden en traditie zijn belangrijk voor ons als individu en voor de samenleving. Veel mensen ervaren hun eigen leven als goed, maar maken zich zorgen over hoe wij met elkaar omgaan. Plezierige omgangsvormen op straat, respect voor de wet en onze democratische instituties, vrijheid en rechtvaardigheid ervaren en koesteren, en je betrokken voelen bij de samenleving, oog hebben voor welvaart en welzijn van toekomstige generaties: dat zijn waarden die in allerlei Nederlandse tradities – lokaal en nationaal – al generaties lang worden doorgegeven. Tradities ook die gevoed zijn door een lange geschiedenis van Nederland in de wereld. Een geschiedenis waarin velen uit Nederland over de wereld zijn verspreid, maar ook waarin velen vanuit allerlei delen van de wereld hun thuis hebben gevonden in Nederland.

Christendemocraten vinden dat mensen écht tot hun recht komen als zij (actief) betrokken zijn bij de samenleving. En die samenleving is in de eerste plaats onze directe leefomgeving. Daarom vindt het CDA dat er een belangrijke rol is voor actieve inwoners in samenwerkingsverbanden, zoals verenigingen, kerken en wijken. Het CDA streeft ernaar dat alle inwoners aan de samenleving kunnen meedoen. Ook voelt het CDA, vanuit het besef van verbondenheid tussen generaties, zich geroepen tot zorg voor cultuur en natuur. Deze uitgangspunten lopen als een rode draad door onze standpunten.

1.1.    Lokale eigenheid

Wat is ons doel?

Onze samenleving is opgebouwd uit talloze verbanden, waarin mensen met ondernemingszin samen activiteiten organiseren. Dat kenmerkt ook de drie kernen van Lansingerland. Bleiswijk, Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs en de buurtschappen Kruisweg en Rotte hebben elk hun eigen karakteristieken of eigenheid. Of het nu gaat om de bedrijvigheid in de dorpscentra, monumentale gebouwen, de ontmoetingsplekken en het verenigingsleven, zij bepalen de eigenheid van de kernen van Lansingerland en vormen een gedeeld herkennings- en ankerpunt in het sociale leven van onze inwoners.

Het CDA wil de lokale eigenheid van onze drie kernen behouden en ruimte geven aan onze inwoners en ondernemers deze te ontwikkelen en te versterken: zij vormen de ruggengraat van Lansingerland. Het CDA zet in op een bescheiden groei van Lansingerland. Bescheiden omdat we zowel het dorpse karakter van Lansingerland als de toonaangevende glas- en tuinbouwsector willen behouden.

Hoe willen we dat bereiken?

·        Het CDA staat voor een actief kernen- en wijkbeleid. We zoeken, net als afgelopen jaren, de inwoners en ondernemers op, stimuleren het nemen van initiatieven en faciliteren dit waar mogelijk. Het CDA gaat daarbij voor drie levendige dorpscentra;

·        Bij de ontwikkeling en gestage groei van onze gemeente, houden we – in overleg met onze inwoners en ondernemers- rekening met hun wensen en belangen.

·        Ons uitgangspunt bij een gestage groei is dat we het dorpse karakter van de kernen in stand houden, bij de inrichting van de buitenruimte en wijze van bouwen. Maar ook door te investeren in de sociale infrastructuur, zoals een actief verenigingsleven.

·        RTV Lansingerland levert een belangrijke bijdrage aan de lokale eigenheid, zowel van Lansingerland als geheel, als voor de kernen en wijken. RTV wordt ook in de toekomst financieel en praktisch ondersteund.

1.2.    Cultureel erfgoed

Wat is ons doel?

Cultureel erfgoed vertegenwoordigt een belangrijk waarde voor mensen. Of het nu gaat om onze landschappen, monumentale bomen, dorpskernen, gebouwen (zoals kerken, boerderijen en molens): het laat zien wie we zijn en waar we vandaan komen en versterkt daarmee vanuit historisch besef de onderlinge band tussen mensen en hun leefomgeving. Het CDA vindt het belangrijk dat we ons cultureel erfgoed koesteren, dat we met elkaar proberen te behouden en versterken wat voor onze lokale geschiedenis, traditie en cultuur van waarde is.

Hoe willen we dat bereiken?

·        Het CDA faciliteert de historische verenigingen en verenigingen die in educatie voorzien op gebied van cultureel erfgoed.

·        Het CDA wil zoveel mogelijk inspelen op het unieke karakter van Lansingerland. Vanuit de historie, omgeving en inwoners kan het specifieke karakter van de kernen Bleiswijk, Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs worden ontdekt. Als dit gebeurt met hulp en betrokkenheid van onze inwoners en bedrijven, ontstaat vanzelf een ambassadeursgroep die na het vaststellen van de karakterschets ook kan bijdragen aan het uitdragen van het belang van ons cultureel erfgoed.

·        Het CDA stelt voor dat er een handzaam, openbaar overzicht komt van de historische kernen en monumenten én culturele activiteiten in Lansingerland en dat dit overzicht online beschikbaar wordt gesteld inclusief openingstijden (waar van toepassing).

·        De gemeente ondersteunt de plaatsing van het Oude Tolhek in de Groenzoom.

1.3.    In onze gemeente staan inwoners centraal

Wat is ons doel?

Gemeenten hebben in de afgelopen jaren veel nieuwe taken gekregen die in het verleden door het rijk werden uitgevoerd. Zo is dat gebeurd bij het sociaal domein en zal dit ook gebeuren bij de komende Omgevingswet. Gemeenten moeten ervoor zorgen dat ze deze nieuwe taken goed kunnen uitvoeren, dat de democratische controle gewaarborgd is en samengewerkt wordt met andere bestuurlijke partners zoals het waterschap en de provincie.

Nu er weer erkenning komt voor wat inwoners en hun instellingen zelf kunnen bijdragen aan de samenleving, vraagt het CDA bijzondere aandacht voor de veranderende rol van ambtenaren, raadsleden en bestuurders. Een netwerkende of zelfs participerende overheid vraagt om een ander type bestuur. Bij een participerende overheid moeten bestuurders vanuit publieke doelen aansluiten bij inwoners en bedrijven die maatschappelijke waarde ontwikkelen. De gemeente moet vooral kader stellend en ondersteunend optreden. Dit vraagt van de ambtenaren een beheerste, voorzichtige en verbindende houding die in de eerste plaats aansluiting zoekt bij maatschappelijk initiatief en de samenleving actief ruimte geeft. Onze inwoners staan centraal.

Hoe willen we dat bereiken?

·        Wij vinden het belangrijk dat wijken en buurten invloed hebben op het beleid. Wij bieden inwoners ‘the right to challenge’, om bepaalde uitvoeringstaken (en het bijbehorende budget) van de gemeente over te nemen.

·        Het CDA omarmt burgerinitiatieven vanuit ons vertrouwen in de samenleving. Wij vinden het daarbij belangrijk dat initiatieven die publieke voorzieningen aanbieden en/of een beroep doen op gemeenschapsgeld, representatief zijn en passen in het algemeen belang van de inwoners van Lansingerland. Dit past bij de CDA-visie waarin de samenleving het eerst aan zet is en de overheid daaraan vanuit haar eigen taak en opdracht dienstbaar is.

1.4.    Balans tussen werk en tijd voor elkaar

Wat is ons doel?

Het CDA hecht aan waarden en traditie, zo ook aan de zondag als de dag die in onze cultuur is uitgegroeid tot een moment van bezinning en ontmoeting. Er zijn verschillende redenen te geven waarom een volledige zondagsopenstelling van winkels geen goed idee is. Sociaal-cultureel betalen onder meer families en verenigingen de prijs van de 24-uurseconomie: de koopzondag ondermijnt de gemeenschappelijke vrije dag waarop het maatschappelijk leven tot rust komt en aandacht en tijd kan worden gegeven aan andere wezenlijke belangen van het samenleven. Tegelijkertijd is de 24-uurseconomie een feit en is er onder inwoners behoefte om op zondag boodschappen te kunnen doen en wensen winkeliers aan die vraag tegemoet te komen, teneinde geen omzet mis te lopen.

Hoe willen we dat bereiken?

·        Het CDA vindt dat in Lansingerland de middagopenstelling op zondag gehandhaafd kan blijven; wij zijn geen voorstander van een volledige zondagopenstelling.

2.  Veiligheid

2.1.    Veiligheid in de buurt

Wat is ons doel?

Veiligheid is een basisbehoefte in een sterke samenleving, waarin mensen zich thuis en geborgen voelen. Dit geldt te meer voor gezinnen met kinderen en ouderen. Een veilig Lansingerland vraagt om stevige maatregelen. Geen wet- en regelgeving, zonder handhaving. Geen woorden, maar daden! Wij richten ons in het bijzonder op het tegengaan van criminaliteit die een grote impact heeft op slachtoffers, hun directe omgeving en het veiligheidsgevoel in de maatschappij, zoals woninginbraken. Maar ook op thema’s als verkeersoverlast, veilige schoolomgeving en openbare ruimte en overlast van rondhangende jongeren en vandalisme.

Hoe willen we dat bereiken?

·        Vanwege het lokale belang blijft de verantwoordelijkheid van de burgemeester bij het bepalen van de speerpunten van de politie op het gebied van openbare orde en veiligheid onverminderd belangrijk. Daarbij moeten de inwoners een stem hebben.

·        Het CDA is voorstander van cameratoezicht (incidenteel en structureel) op plekken waar veel is overlast wordt ervaren, veel mensen samen komen (bijv. in winkelcentra), of waar zware criminaliteit plaatsvindt. Ook moet de politie, op basis van risico-inschatting, preventief kunnen fouilleren.

·        Mensen zelf vormen de basis voor veiligheid en leefbaarheid. Een actieve houding en betrokkenheid van inwoners en ondernemers bij een veilige en leefbare woonomgeving is daarom belangrijk. Dit gaat niet zonder sociale samenhang en elkaar kunnen aanspreken op (kleine) misstanden.

·        Inwoners, politie en gemeente gaan met elkaar in gesprek over de veiligheid in onze wijken. De gemeente informeert de inwoners actief over preventieve maatregelen en laat hen meedenken en werken aan het oplossen van veiligheidsvraagstukken in de buurt. Bijvoorbeeld door het organiseren van een buurtschouw of informatiebijeenkomsten over het voorkomen van inbraken.

·        De gemeente attendeert bewoners op buurttoezicht, of de inzet van sociale media (whatsapp-groepen) om het veiligheidsgevoel te vergroten. De gemeente is het eerste aanspreekpunt voor bewoners die vragen hebben over het opzetten van een buurtpreventieteam.

·        Buurttoezicht wordt met voldoende middelen toegerust, passend bij hun taak. De politie zorgt voor snelle en voldoende back-up.

·        Het CDA vraagt aandacht voor de rol van de wijkagent en Bijzondere Opsporingsambtenaren, de BOA’s. Zij moeten als ogen en oren van de buurt ook daadwerkelijk aanwezig zijn in de buurt. Zowel het aantal wijkagenten als het aantal BOA’s moeten in Lansingerland omhoog, in lijn met ons stijgende inwoneraantal en de met landelijke normen die daarvoor worden gehanteerd.

·        De burgemeester is er voor verantwoordelijk dat Lansingerland over het benodigde en genormeerde aantal agenten beschikt bij het huidig inwoneraantal zijn dat 12 wijkagenten in plaats van 5.

·        Het CDA staat een integraal veiligheidsbeleid voor: organisaties en instellingen, zoals gemeente, politie, jeugdzorg, jongerenwerk, onderwijs, reclassering, moeten nog meer gaan samenwerken via een persoonsgerichte aanpak.

·        Bij het opstellen van nieuwe mobiliteitsplannen voor Bergschenhoek en Bleiswijk heeft verkeersveiligheid bij scholen topprioriteit.

·        Wij zien erop toe dat wegen bij scholen en andere plaatsen waar veel kinderen spelen zo zijn ingericht dat te hard rijden vrijwel onmogelijk is. Waar dat niet uitvoerbaar is, wordt volop ingezet op handhaving.

·        Het politiebureau in Berkel en Rodenrijs moet gehandhaafd blijven en het streven is het verder open te stellen voor publiek.

2.2.    Geen coffeeshops en geen ruimte voor prostitutie

Wat is ons doel?

Het Nederlandse drugsbeleid is failliet. Veel coffeeshops en de achterliggende handel en productie zijn, net als de prostitutie, in handen van de zware, georganiseerde misdaad. De productie van synthetische drugs is fors toegenomen, met alle risico’s voor omwonenden, de volksgezondheid en de veiligheid. Vooral jongeren zijn een kwetsbare doelgroep als het om synthetische drugs gaat. Lansingerland heeft, na de gemeente Urk, de meeste jongeren onder haar inwoners.

Het CDA wil dat Lansingerland verschoond blijft van deze ontwikkelingen, die vaak gepaard gaan met zware criminaliteit

Hoe willen we dat bereiken?

·        Illegale handel in drugs, straatverkoop en illegale verkooppunten worden hard aangepakt.

·        Het CDA bepleit een versterking van de gemeenschappelijke aanpak van gemeenten, politie, justitie, de belastingdienst en de sociale dienst (Bestuurlijke aanpak).

·        Het CDA houdt vast aan het ‘nul-beleid’ ten aanzien van coffeeshops en staat een ‘nul-beleid’ ten aanzien van seksinrichtingen voor.

2.3.    Radicalisering

Wat is ons doel?

Behalve over de opvang van nieuwkomers spelen in gemeenten ook vragen over de integratie van culturele minderheden die al verscheidene generaties lang in Nederland wonen. Inzet van allen is nodig. Er moet worden voorkomen dat culturele minderheden zich afkeren van de Nederlandse samenleving en broedplaatsen worden van radicalisering. Als bevolkingsgroepen in naast elkaar bestaande werelden komen te leven, valt de samenleving langs religieuze of etnische scheidslijnen uiteen. Juist de instellingen van verschillende bevolkingsgroepen of religieuze gemeenschappen spelen een belangrijke rol bij het werken aan verbinding en samenhang in de samenleving. Naast in de eerste plaats de familie en het gezin ziet het CDA ook een bijzondere verantwoordelijkheid voor scholen, gebedshuizen, vrijwilligersorganisaties, sportverenigingen et cetera.

Hoe willen we dat bereiken?

·        Gemeente (leerplichtambtenaar), onderwijs en jeugdzorg moeten schooluitval koste wat het kost voorkomen, omdat goed onderwijs de sleutel is voor de toekomst van ieder kind. Wij streven naar een schooluitval van minder dan 1%.

·        De gemeente creëert een meldpunt waar ouders, scholen en andere bij het kind betrokkenen signalen van radicalisering van Lansingerlandse jongeren melden.

·        Bij (dreigende) radicalisering kiezen wij voor een gezinsbrede aanpak waarin plaats is voor inkeerregelingen en deradicalisering.

·        Het CDA wil niet dat Salafistische of andere radicale predikers in Lansingerland invloed uitoefenen op onze jeugd. Indien een gebedshuis hieraan meewerkt, dan dient dit gebedshuis te worden gesloten.

·        Het CDA is tegen ontransparante (buitenlandse) financiering van gebedshuizen.

·        Het CDA is tegenstander van het in de publieke ruimte ten gehore brengen van de islamitische gebedsoproep.

·        De gemeente ontwikkelt bovendien een adequaat anti-radicaliseringsbeleid met voldoende mankracht voor uitvoering.

2.4.    Burgerschap

Wat is ons doel?

Onze cultuur, lokaal cultureel erfgoed en sociale samenhang onderstrepen het belang van burgerschap en de waarden die daarbij horen.

Burgerschap bestaat in de visie van het CDA in het nemen van verantwoordelijkheid voor de samenleving, juist ook lokaal. Dit vraagt om respect naar elkaar, redelijkheid, rechtvaardigheid, tolerantie, oprechtheid, maar ook moed, hoop en vertrouwen. Zonder zulke waarden verdwijnt de samenhang uit het maatschappelijk leven. Burgerschap heeft dus alles te maken met moraliteit, met normen en waarden.

Hoe willen we dat bereiken?

·        De lokale democratie biedt mensen volop de kans om burgerschap te tonen. Wij staan voor meer zeggenschap, eigenaarschap en ruimte voor initiatiefnemers en daarbij voor een bestuur dat partner is, ruimte geeft en de voorwaarden schept voor het initiatief (doe-democratie). Dit vraagt om een andere houding van lokale politici: meer loslaten, meer vertrouwen en meer aanvullend in plaats van regelend handelen. Zo willen wij de betrokkenheid bij het gemeenschappelijk wel en wee in kern, wijk of buurt laten groeien.

·        Juist omdat het belang van een sterke samenleving geen vanzelfsprekendheid is, willen wij een extra inzet om jongeren actief te betrekken bij de samenleving. Daarom wil het CDA toe naar een nieuwe maatschappelijke dienstplicht. Lokaal geven we daar nu al invulling aan met de maatschappelijke stage. Het CDA wil dat de gemeente zich inzet voor de maatschappelijke stage door dit te ondersteunen met budget. Samen met scholen en instellingen zoekt de gemeente naar een zinvolle invulling van deze stage.

·        De naturalisatiedag waarop nieuwe inwoners van de gemeente de Nederlandse nationaliteit krijgen uitgereikt, wordt uitgebreid. Ook jongeren die 18 jaar zijn geworden, krijgen voor deze gemeentelijke ‘burgerschapsdag’ een uitnodiging.

·        Het Lansingerland initiatief wordt voortgezet. Het CDA vindt het van belang dat inwoners ideeën en plannen voor onze gemeente in een pitch aan de Gemeenteraad kunnen voorleggen.

·        Seksescheiding op basis van ideologische motieven vindt het CDA onacceptabel. Organisaties die zich hier niet aan houden komen niet in aanmerking voor subsidie.