13 februari 2022

Woonzorgcentrum in het voormalige pand van de Rabobank in Bergschenhoek

In de laatste commissievergadering Samenleving van deze raadsperiode heeft het CDA Lansingerland nog een aantal rondvragen gesteld. De eerste betrof het te vestigen woonzorgcentrum in het voormalige pand van de Rabobank in Bergschenhoek. Een mooi initiatief zeker gelet op te verwachten toename van ouderen die op termijn misschien wel zorg behoeven. Er komen units, al dan niet met zorg (dementie). Het CDA heeft wethouder Cnossen vragen gesteld, daar het CDA in 2017 een ervaring hadden met zorgverzekeraar DSW welke voornemens was de verpleeghuisbedden in huize Petrus te verminderen. Met als gevolg dan een sluiting van huize Petrus. Door de inbreng van het CDA is die sluiting gelukkig voorkomen.

De wethouder gaf aan dat de omgevingsvergunning nog niet verleend is voor het oude Rabobank-pand. Op 10 februari is er een convenant gesloten waarbij aanwezig waren: Laurens, 3B-wonen, zorgverzekeraar en de gemeente. Vervolgens gaf de wethouder aan dat dit centrum in een behoefte voorziet, zeker gelet op de te verwachten toename van zorg en wonen in onze gemeente. Het aantal 70-plussers zal in 2040 verdubbeld zijn, zo gaf de wethouder aan. De zorg van het CDA is dat dit woonzorgcentrum niet ten koste mag gaan van instellingen als De Tuinen, Oranjehoek, Petrus en Oudelandsehof, daarop gaf de wethouder aan dat het CDA hierover geen zorg behoefde te hebben.

Dan hebben we ook nog een vraag gesteld over de kinderboerderij het Ezelsbruggetje in Bleiswijk. Daar verzorgt Ton van de Berg al tientallen jaren o.a. de dieren met een aantal vrijwilligers. Deze kinderboerderij wordt veel bezocht door ouders met kinderen, naast de dieren ook vanwege de speelvoorzieningen, maar ook veel ouderen komen daar graag. Zo ook komen er ook leerlingen van de school aan de Merenweg om daar in de praktijk het nodige te leren van het buitengebeuren. De heer van de Berg heeft al enige tijd geleden aangegeven dat hij wil stoppen gelet op zijn leeftijd, maar wil graag dat zijn “levenswerk “ wordt voortgezet. De wethouder, mevrouw Cnossen, gaf aan dat zij recent gesprekken heeft gevoerd met de heer Van de Berg. Zij had intussen stukken bekeken en geconstateerd dat er een brief van het college was van januari 2021 met vermelding dat e.e.a. opgepakt zou worden. Een combinatie kinderboerderij met zorgboerderij; een private partij had belangstelling getoond.

Echter, er is na januari niets meer gebeurd. En daar is de wethouder boos over. Zij gaf aan dat er een aantal formele zaken in de weg staan, zo zal ze binnenkort in overleg gaan met Staatsbosbeheer en het Recreatieschap. Er zijn bureaucratische drempels maar zij “gaat er hard voor lopen”. Zij houdt ons op de hoogte en wij hebben aangegeven zonodig samen met fractie 'Wij Lansingerland' die ook de nodige vragen had m.b.t. het Ezelsbruggetje, op te trekken om te zorgen dat de kinderboerderij behouden blijft voor Bleiswijk.