27 januari 2017

Voor versnelling woningbouw en spreiding statushouders

CDA WOERDEN GAAT VOOR VERSNELLING WONINGBOUW EN GOEDE SPREIDING STATUSHOUDERS

De Woerdense gemeenteraad heeft tijdens de raadsvergadering van donderdag 26 januari 2017 een kader vastgesteld voor een versnelling van de sociale woningbouw in Woerden. Het College wil de sociale woningbouw versnellen om daarmee de wachtlijst voor sociale huurwoningen te verkorten en tevens versneld statushouders te kunnen huisvesten, en kwam daartoe met een voorstel aan de raad. Het CDA Woerden staat daar positief tegenover, maar benadrukte dat de versnelling wel kwaliteit en draagvlak moet hebben, en dat spreiding van de statushouders van belang is.

CDA-raadslid Job van Meijeren noemde tijdens de vergadering de uiteindelijke huisvesting van Molukkers in Woerden een voorbeeld voor de aanpak van nu. Die huisvesting was aanvankelijk verre van optimaal, en vond plaats kampen van militaire barakken. Toen echter duidelijk werd dat het verblijf van de meeste Molukkers niet tijdelijk maar waarschijnlijk permanent zou zijn, werd een aanvang genomen met het opzetten van meer definitieve woonruimte. In Woerden gebeurde dat niet, zoals in veel andere plaatsen, door speciale “Molukse” wijken in te richten maar door ze over de hele stad te spreiden. Hierdoor konden de Molukkers zich makkelijker mengen met de Woerdense bevolking en konden ze sneller hun plaats in de voor hen nieuwe samenleving innemen. (Voor meer informatie : KLIK HIER)

Het bevorderen van integratie door een goede spreiding over de gemeente is volgens het CDA Woerden van eminent belang. Het CDA diende daarom samen met Progressief Woerden, Lijst van der Does en STERK Woerden een amendement in. Dit amendement stelt voor om bij de toewijzing van de nieuw te bouwen 180 woningen te streven naar een verdeling waarbij per locatie steeds niet meer dan 50% aan statushouders wordt toegewezen. Hierdoor nemen de kansen op een voorspoedige integratie toe.

Daarnaast hield het CDA Woerden een pleidooi om ook te kijken naar mogelijkheden om bestaande plannen voor woningbouw (bijvoorbeeld in de dorpen) te versnellen. Maar uiteindelijk is voor het CDA de snelheid niet het allerbelangrijkste. Een goede kwaliteit gaat daar aan vooraf. Tijdelijke huisvesting kan voor woningzoekenden op de wachtlijst wel eens minder aantrekkelijk zijn dan permanente huisvesting. De wethouder heeft toegezegd dit te zullen onderzoeken.

In maart 2017 zal de gemeenteraad opnieuw over dit onderwerp spreken. Er zal dan een uitwerking voorliggen van de plannen, binnen de kaders die de raad nu heeft vastgesteld. Het CDA hoopt dat met die plannen de belangen van Woerdense woningzoekenden en statushouders op een adequate wijze zullen worden behartigd.