10 november 2021

CDA Woerden heeft vragen over verdeling isolatiesubsidie

Het CDA Woerden wil weten welke Woerdense huishoudens gaan profiteren van de extra 150 miljoen euro die het kabinet heeft uitgetrokken voor het isoleren van huizen. Hoeveel euro’s komen vanuit Den Haag in Woerden terecht? En hoe worden onze inwoners over deze isolatiesubsidie geïnformeerd? Daarover willen de christendemocraten duidelijkheid van het college van burgemeester en wethouders.

Het kabinet heeft diverse maatregelen genomen om de sterk stijgende energierekening voor Nederlanders te verminderen. Het gaat om een extra belastingkorting op de energierekening en daar bovenop een verlaging van het belastingtarief op elektriciteit voor 2022. Deze maatregelen verlagen de energierekening op korte termijn. Voor de lange termijn is het belangrijk dat we minder blootgesteld worden aan prijsschommelingen op de energiemarkt. Betere isolatie van woningen is daarvoor noodzakelijk. Daarom stelt het kabinet 150 miljoen euro extra beschikbaar om mensen te helpen bij het isoleren van hun woning. Minder energie verbruiken verlaagt direct de energierekening.

CDA-raadslid John Boere: "Gemeenten moeten zorgen dat de isolatiesubsidie bij de juiste huishoudens terechtkomt. Dat kan bijvoorbeeld door het verstrekken van vouchers. Het geld is overigens bedoeld voor simpele isolatiemaatregelen als bijvoorbeeld tochtstrips. Als CDA Woerden zijn wij benieuwd hoe de gemeente van plan is de beschikbare subsidiegelden te gaan verdelen. Wat ons betreft gaat het geld naar de Woerdense huishoudens met de minder grote portemonnee en de minder goed geïsoleerde, oudere woningen. En het is belangrijk dat het geld snel bij deze huishoudens terechtkomt. Wij roepen burgemeester en wethouders op om de inwoners van Woerden goed te informeren over deze subsidieregeling en hen vooral te stimuleren hiervan gebruik te maken. Alle beetjes helpen!"