08 december 2022

CDA Woerden: Wanneer gaat de speeltuin in het Hof van Leyland open?

Het CDA Woerden wil van burgemeester en wethouders weten wanneer de jonge kinderen in de nieuwbouwwijk Hof van Leyland eindelijk kunnen gaan genieten van de enige speeltuin in de wijk. De op het oog kant en klare speeltuin is nog steeds verboden gebied. Een voortslepend geschil tussen de ontwikkelaar en de gemeente over de inrichting van de speeltuin en de kwaliteit van de speeltoestellen schijnt de opening van de onder de jonge wijkbewoners gewilde speeltuin in de weg te staan. Het CDA vraagt om opheldering en een spoedige oplossing van burgemeester en wethouders.

Het Hof van Leyland is een van de jongste woonwijken van Woerden, gelegen aan de rand van het Staatsliedenkwartier op het voormalige Den Oudsten terrein. In totaal gaat het om 173 nieuwbouwwoningen. Hier wonen ook veel gezinnen met jonge kinderen. Begin 2022 zijn de laatste huizen van fase 2 opgeleverd en op dat moment zou ook de enige speeltuin in de wijk open gaan. Iets waar de kinderen van fase 1 dan al bijna anderhalf jaar op hebben moeten wachten. Het gaat om de speeltuin gelegen aan het Suze Groenewegpad, in het verlengde van het Frida Katzpad. Maar nu ruim een half jaar later is de op het oog mooie en kant en klare speeltuin nog steeds afgeschermd met bouwhekken. Volgens informatie van wijkbewoners zijn de gemeente en ontwikkelaar het nog steeds niet eens over de inrichting van de speeltuin en de kwaliteit van de speeltoestellen. Een geschil over het openbaar groen kan het niet meer zijn, want de speeltuin ligt er sinds kort na de zomer prachtig bij.

CDA Raadslid Rumo van Aalst: "Inwoners van de wijk begrijpen niet waarom speeltuin maar niet open gaat. Een discussie tussen gemeente en ontwikkelaar over de inrichting van de speeltuin en kwaliteit van de speeltoestellen kan. Maar waarom moet dat zolang duren en ten koste gaan van de kinderen in de wijk? Hoe belangrijk is het voor jonge kinderen als zij naar een nieuwe wijk verhuizen om nieuwe vriendjes en vriendinnetjes te maken. Een speeltuin is daar bij uitstek de ideale plaats voor. Niet alleen voor jonge kinderen, ook voor ouders en opa's en oma's is het een plek van ontmoeting. En daarom willen wij opheldering van burgemeester en wethouders. Maar bovenal dat hier prioriteit aan wordt gegeven en de speeltuin spoedig open gaat." Vaak is er een afspraak tussen gemeente en ontwikkelaar dat de ontwikkelaar de communicatie over de oplevering van de wijk richting de nieuwe bewoners voor haar rekening neemt. Van Aalst: "Het kan heel goed zijn dat de gemeente een dergelijke afspraak met de ontwikkelaar heeft gemaakt. Maar laat burgemeester en wethouders hier dan maar even aan voorbij gaan. Het zijn tenslotte hun inwoners. Het is belangrijk dat inwoners weten hoe de vlag erbij hangt in de eigen wijk."