03 oktober 2021

Klein deel van de Woerdense ondernemers heeft hulp nodig na stop Haagse coronasteun

Naar verwachting komen tussen de 4 en 15 Woerdense ondernemers echt in de problemen door de stop van de corona steunmaatregelen door het kabinet per 1 oktober. Dat blijkt uit antwoorden van het college van burgemeester en wethouders aan raadslid Rumo van Aalst van het CDA Woerden. 60% van de Woerdense ondernemers die eerder gebruik maakten van de TOZO regeling heeft geen hulp meer nodig.

Uit een eerste inventarisatie van de behoefte aan hulp na de beëindiging van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO 5) door Ferm Werk blijkt dat een klein aantal ondernemers nog hulp nodig heeft. 4 tot 15 ondernemers zegt in de problemen te komen. Dat komt neer op ongeveer 5% tot 20% van het aantal TOZO 5 aanvragen. 60% van de ondernemers zegt geen hulp (meer) nodig te hebben. Van de overige 40% heeft de meerderheid vooral een scholingswens. Het college licht dit toe in antwoord op vragen van het CDA naar aanleiding van het kabinetsbesluit dat de steunregelingen stopzet.

CDA-raadslid Rumo van Aalst: 'Het mag duidelijk zijn dat Iedere ondernemer die door corona in de problemen komt en zelfs genoodzaakt is om stoppen te stoppen, er één teveel is. Het aantal ondernemers die door de stop van de coronasteun echt hulp nodig hebben, is gelukkig beperkt. Dat stemt ons als CDA Woerden enigszins gerust. Temeer omdat voor wie inkomensaanvulling nodig heeft, er een vereenvoudigde bijstandsregeling voor zelfstandigen is tot 1 januari (Bbz)'. Het CDA Woerden spreekt zijn waardering uit voor de wijze is waarop de afdeling Economische Zaken van de gemeente in samenwerking met Ondernemend Woerden op een actieve wijze de Woerdense ondernemers van informatie hebben voorzien en dat nog steeds doen, o.a. via aanpassing en van de ondernemerswebsite www.woerden.nl/ondernemers/geld-en-ondernemen. De partij is tevreden over de wijze waarop het college de lijnen kort houdt tussen de gemeente en vertegenwoordigers van de Woerdense horeca en de ondernemingsverenigingen: 'Het is belangrijk voeling te houden met hoe het onze ondernemers in deze lastige tijden vergaat’.