16 april 2021

Nieuwe woonvormen voor senioren in Snellerpoort

In de nieuwbouwwijk Snellerpoort moeten woonvormen voor senioren komen die wel zelfstandig  willen wonen maar niet alleen. Dat wil het CDA Woerden dat samen met Progressief Woerden en Lijst van der Does hiervoor een plan heeft ingediend. De partijen willen dat minimaal één initiatief hiervoor een plek krijgt in de nieuwbouwwijk, maar het mogen er zeker ook meer zijn.

De afgelopen jaren is het gebleken dat er bij senioren uit Woerden grote behoefte is aan gezamenlijke woonvormen waarin senioren zelfstandig wonen maar waar ook gemeenschappelijke ruimtes zijn. Hierdoor is er minder kans op eenzaamheid, omdat er meer sociale contacten tussen de senioren zijn. De nieuwbouwwijk Snellerpoort biedt volgens het CDA Woerden, Progressief Woerden en Lijst van der Does een uitstekende en centrale locatie voor dergelijk woonvormen voor senioren. De partijen hebben daarom een voorstel gedaan om er minimaal een te realiseren.

"Huisvesting voor senioren zorgt voor doorstroming op de woningmarkt" aldus CDA raadslid Toos van Soest die het voorstel indiende: "Als zij verhuizen naar een andere woning laten zij er ook een achter waar weer een andere woningzoekende in kan gaan wonen. Woerden heeft al een thuishuis waar 6 senioren met elkaar in een huis zelfstandig wonen. Dat is een goed voorbeeld van een woonvorm die we ook graag welkom heten in Snellerpoort"

Eerder werd er in de gemeenteraad gesproken over een gezamenlijke woonvorm voor senioren (het zogenoemde Oudenhuis) in het voormalige Minkema gebouw bij het station. Het is echter de vraag of dit monumentale pand een woonbestemming gaat krijgen, omdat het ook mogelijkheden biedt voor andere bestemmingen binnen het Stationsgebied.

In de wijk Snellerpoort worden de komende jaren wel volop woningen gebouwd. De gemeenteraad bespreekt deze maand het plan om ongeveer 900 woningen hier te realiseren tot 2030. Dit zullen verschillende type woningen zijn waarvan ongeveer de helft sociale en middeldure huurwoningen of goedkope (tot 220.000) en betaalbare koopwoningen (tot 300.000 euro).