17 november 2021

Steun in de rug van de Woerdense ondernemers tijdens de feestmaanden

In de raadsvergadering van 25 november zal het CDA Woerden een motie indienen die burgemeester en wethouders oproept om in de feestmaanden ruimhartig om te gaan met verzoeken om tijdelijke ontheffingsvergunningen of evenementenvergunningen ten behoeve van het verbeteren van de omzet van onze Woerdense ondernemers. Dat naar aanleiding van de recent door het kabinet aangescherpte coronamaatregelen.

De afgelopen twee vrijdagen stonden helaas in het teken van nieuwe en aangescherpte maatregelen door het kabinet om de sterk stijgende coronacijfers een halt toe te roepen. De druk op de zorg is weer enorm hoog. Bijna niemand zal verbaasd zijn geweest toen minister-president Mark Rutte een voor velen vervelende reeks maatregelen afkondigde. Eén van de maatregelen is de terugkeer naar de 1,5 meter samenleving. Een maatregel met ook grote consequenties voor ondernemers in de detailhandel.

CDA-raadslid Marco Hollemans: "De terugkeer naar de 1,5 meter samenleving is een klap in het gezicht van de Woerdense detailhandel, met name voor de kleine ondernemer. Zo kort met de feestdagen voor de deur. Hoe krijg je nog zoveel mogelijk klanten je winkel in? Het passen en meten is weer aan de orde van de dag. Gelukkig kennen wij de Woerdense ondernemers als gedreven en creatieve mensen. Zo hebben de ondernemers in de Kruisstraat al eerder een overkapping gebouwd om hun klanten buiten, maar wel droog te laten wachten. Die positieve houding verdient een steun in de rug. En daarom dient het CDA Woerden in de raadsvergadering van 25 november een motie in met de titel 'Steun in de rug van onze Woerdense ondernemers'. Deze motie vraagt van burgemeester en wethouders om ruimhartig om te gaan met verzoeken om tijdelijke ontheffingsvergunningen of evenementenvergunningen. Laten we proberen te voorkomen dat allerlei regels en indieningstermijnen uit onder andere de algemene plaatselijke verordening spontane en creatieve ideeën in de kiem smoren. Het CDA Woerden nodigt alle raadsfracties van harte uit om in aanloop naar de vergadering van 25 november de motie mee te ondertekenen."