01 maart 2018

Tijdelijk bewaakte fietsenstalling in Woerden-centrum

HET CDA WOERDEN PAST OP UW FIETS

Fietsendiefstal is vervelend, zadelt inwoners op met hoge kosten en ondermijnt het veiligheidsgevoel. Recente politiecijfers laten zien dat het probleem zich verplaatst van het station naar Woerden Centrum. Het CDA Woerden vraagt hier op enigzins ludieke wijze aandacht voor door op de meeste zaterdagen en woensdagen in maart een gratis bewaakte fietsenstalling te bieden, in de CDA campagnewinkel tussen de Rijnstraat en de Voorstraat.

Uit recente politiecijfers blijft dat er een verschuiving plaatsvindt in fietsendiefstal. In 2017 zijn veel meer fietsen gestolen in het stadscentrum. Voorheen was de stationslocatie een hotspot van fietsendiefstal, maar sinds daar bewakingscamera’s zijn geplaatst vinden diefstallen daar aanmerkelijk minder plaats. Deze verschuiving vraagt om actie.

Een bewaakte fietsenstalling biedt een belangrijke bijdrage aan de strijd tegen fietsendiefstal. Vooral dure elektrische fietsen zijn in Woerden regelmatig doelwit van fietsendieven, en door toezicht kan dit voorkomen worden. Door midden in het centrum een stalling te realiseren kunnen de Woerdenaren direct bij de winkels hun fiets veilig stallen. Het CDA is een voorstander van het realiseren van zo’n stalling.

CDA Woerden raadslid Marco Hollemans : "Onlangs vroegen we inwoners en ondernemers om hun voorkeur voor de locatie van zo’n plek. Uit die gesprekken bleek dat een ultieme locatie nog niet vaststaat, maar dat er sowieso wel behoefte is aan meer rekken én aan een locatie met een goed verzorgde en bewaakte faciliteit voor het stallen van bijvoorbeeld elektrische fietsen".

Op zaterdag 3, 10 en 17 maart en op woensdag 7, 14 en 21 maart van 10.00 tot 16.00 uur wordt de CDA campagnewinkel aan de Voorstraat 26 (met tevens een ingang aan de Rijnstraat) gedeeltelijk ingericht als bewaakte fietsenstalling. Bekende Woerdense CDA’ers waken op deze dagen over de fietsen van de inwoners. Uiteraard is het stallen gratis.