20 januari 2018

Verkiezingsprogramma CDA Woerden gepubliceerd

CDA WOERDEN LIJSTTREKKER ARJAN NOORTHOEK:
"WOERDEN STAAT VOOR FORSE OPGAVEN, EN ER IS EEN DUIDELIJKE KOERS NODIG!"

Het CDA Woerden heeft op zaterdag 20 januari 2018 het verkiezingsprogramma ‘Duidelijk en herkenbaar’ (KLIK HIER) gepubliceerd. De partijafdeling wijst erop dat Woerden voor forse opgaven staat. Het CDA wil de woningbouw versnellen, verkeersknelpunten aanpakken en goede zorg toegankelijk en betaalbaar houden. Lijsttrekker Arjan Noorthoek benadrukt dat herkenbaarheid en vertrouwen in het gemeentebestuur ook een grote opgave is.

Arjan Noorthoek: "Als ik door Woerden fiets zie ik een prachtige gemeente. Woerden heeft een uniek historisch centrum en fijne wijken om in te wonen. De dorpen Harmelen, Kamerik en Zegveld zijn mooi en levendig. En als je wat verder kijkt zie je overal in de gemeente actieve vrijwilligers en zorgzame mantelzorgers. Er is een grote gemeenschapszin, een sterke samenleving en het ondernemerschap bloeit. Er is veel om trots op te zijn".

"Toch liggen er ook grote uitdagingen voor de toekomst. Als we kijken naar de huizenmarkt bijvoorbeeld, waar de prijzen stijgen en het voor jongeren steeds lastiger wordt om een huis te kopen of te huren. Maar ook in de zorg komen de uitdagingen op ons af. We moeten ervoor zorgen dat inwoners in het weekend en ’s avonds op goede zorg kunnen rekenen, ook nu de Spoed Eisende Hulp- en Huisartsenpost verdwijnen uit Woerden. Met het oog op de toekomst zullen we ook moeten investeren in goede verkeersoplossingen, om auto’s en vrachtwagens niet langer door woonwijken te hoeven laten rijden, maar er omheen, en zo ervoor te zorgen dat kinderen veilig naar school kunnen fietsen. We moeten zorgen voor veiligheid op straat, voor fatsoenlijk onderhoud aan de weg en het openbaar groen. We moeten het huishoudboekje van de gemeente op orde brengen, en kosten niet langer doorschuiven naar de toekomst".

Het CDA Woerden staat in het programma ook stil bij de opgave die het ziet om het vertrouwen en de herkenbaarheid terug te brengen in de Woerdense politiek. Noorthoek: "Er zijn in de afgelopen vier jaren vijf wethouders opgestapt. Te vaak werden inwoners verrast of genegeerd. Het gemeentebestuur is in mijn ogen op een te grote afstand van de samenleving komen te staan. Wij willen dat vertrouwen de komende jaren trachten te herstellen. Dat begint met luisteren en respect tonen. Het vraagt ook leiderschap, om de koers te bepalen voor onze gemeente in de komende tijd. Het CDA heeft een lijst met voor Woerdenaars herkenbare mensen, en we willen dat wethouders ook gewoon uit Woerden komen. Een raadslid of wethouder van het CDA kom je gewoon tegen op straat".

Het verkiezingsprogramma van het CDA Woerden werd opgesteld in samenspraak met de inwoners, verenigingen en ondernemers van Woerden. Met de actie 'Idee voor Woerden' ontving de partij meer dan 200 ideeën van inwoners voor het programma. Deze zijn voor een groot deel in verwerkt. Ook sprak het CDA Woerden afgelopen zomer met diverse belangengroepen, om het programma te laten aansluiten bij de opgaven voor de samenleving van Woerden. Noorthoek: "Onze mensen zijn actief in verenigingen, zijn ondernemers en kennen de wijken en dorpen van onze gemeente. Dat vertalen we naar het stadhuis, zodat we samen met de inwoners aan de slag kunnen voor onze gemeente".