08 januari 2020

Vuurwerkdiscussie op de politieke agenda

Een lokaal politiek en maatschappelijk gesprek over vuurwerk, dat is wat het CDA in de gemeenteraad van Woerden agendeert. De fractie wil dat er een landelijk verbod komt op knalvuurwerk en zware vuurpijlen.

Woerden is afgelopen jaren een voorbeeld van hoe Oud en Nieuw relatief goed en in harmonie verloopt. De CDA fractie wil daarom dat de burgemeester in gesprek gaat (KLIK HIER) met inwoners, maatschappelijke partners en ondernemers over hoe de jaarwisseling van 2021 nog feestelijker gevierd kan worden.

Het CDA Woerden pleit voor een landelijk verbod op het afsteken van knalvuurwerk en zware vuurpijlen. CDA raadslid Rumo van Aalst: “De toenemende overlast, de vernielingen in de openbare ruimte en het excessieve geweld tegen hulpverleners in andere gemeenten is de druppel die de emmer doet overlopen. Zo gaan we niet met elkaar om. Er moet wat ons betreft een verkoopverbod komen voor zwaar knalvuurwerk en zware vuurpijlen, liefst in samenspraak met de buurlanden”.

Siervuurwerk heeft wat de fractie betreft wel een plaats bij de Jaarwisseling. Van Aalst: “Vuurwerk hoort bij Oud en Nieuw, maar dan wel op een goede manier, liefst op een aantal centrale plaatsen afgestoken, vanuit maatschappelijk initiatief georganiseerd. Dat vergroot de veiligheid en versterkt de gemeenschapszin”.

Toch stelt het CDA het maatschappelijk gesprek voorop in de Woerdense aanpak. Van Aalst: “Zonder gedrags- en mentaliteitsverandering in de samenleving is het dweilen met de kraan open, en heeft een verbod geen enkele zin. Sterker nog: een rücksichtslos opgelegd totaalverbod kan in onze ogen ook zorgen voor een toename van geweld en incidenten. Het is daarom noodzakelijk dat we daarom ook het maatschappelijke gesprek voeren. Met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. Op die manier kunnen we in gezamenlijkheid toewerken naar een nog feestelijker Oud en Nieuw in de gemeente Woerden volgend jaar”.