11 februari 2024

Zachtjes rijden voor de Voedselbank Woerden

Het CDA Woerden heeft burgemeester en wethouders gevraagd om ook in de gemeente Woerden één of meer spaarpalen te plaatsen. Een snelheidsmeter die weggebruikers beloont met een geldbonus wanneer zij zich aan de snelheid houden. Het gespaarde bedrag gaat naar de buurtspaarpot, een vrijwilligersorganisatie of goed doel. CDA-raadslid Rumo van Aalst: 'Eind vorig jaar ontvingen wij als gemeenteraad een overzicht van de top 10 wegen in onze gemeente waar de maximumsnelheid van 30 km/u het meest wordt overschreden. Het gaat vaak veel te hard in deze voor de weggebruiker, o.a. schoolgaande kinderen, kwetsbare zones. Als CDA vinden wij de spaarpaal een originele manier om de automobilist bewust bezig te laten zijn met het niet overtreden van de maximumsnelheid. De Voedselbank Woerden is wat ons betreft een prima doel voor het gespaarde bedrag.'

In oktober vorig jaar ontving de gemeenteraad een raadsinformatiebrief met daarin een top 10 wegen waar de maximumsnelheid 30 km per uur het meest wordt overschreden.

In steeds meer gemeenten duikt hij op, de spaarpaal. Een snelheidsmeter die weggebruikers beloont met een geldbonus wanneer zij zich aan de snelheid houden. Het gespaarde bedrag komt vervolgens in een buurtspaarpot terecht, het gaat naar een vrijwilligersorganisatie of goed doel. Zo is bijvoorbeeld op de Meeuwenlaan in Amsterdam een spaarpaal geplaatst. Iedere automobilist die deze paal passeert met een snelheid onder de 30 km per uur wordt door de gemeente beloond met 5 eurocent voor een vrijwilligersorganisatie. De actie duurt een bepaalde periode en er kan maximaal een bedrag van € 10.000,= worden gespaard.

'Als CDA Woerden juichen wij dit soort initiatieven van harte toe. Het is een originele manier om automobilisten bewust bezig te laten zijn met het belang van het niet overtreden van de maximumsnelheid in een 30 km/zone. Daarom hebben wij burgemeester en wethouders gevraagd om ook in onze gemeente één of meer spaarpalen te plaatsen. Bijvoorbeeld één spaarpaal in een straat uit de top 10 in Woerden en één in Harmelen. Bijvoorbeeld de Kievitstraat, Burgemeester H.G. van Kempensingel of Fagellaan in Woerden en de Dorpsstraat in Harmelen', aldus Van Aalst. En wat is dan een goed doel voor het gespaarde bedrag? Van Aalst: 'Het aantal huishoudens dat helaas gebruik moet maken van de voedselbank zit al boven de 200. In 2021 ging het nog om 110 huishoudens. Als CDA Woerden zien wij het wel voor ons, zachtjes rijden voor de voedselbank in Woerden.' Burgemeester en wethouders hebben vier weken de tijd om op de vragen van het CDA te reageren.