23 februari 2019

Zorgen over verdwijnen OK-dagbehandeling in Antonius Woerden

Op vrijdag 22 februari maakte het Antonius Ziekenhuis bekend dat medio 2020 de operatieve dagbehandelingen in Woerden zullen verdwijnen. Het CDA Woerden is verbijsterd door dit bericht. "Dit betekent opnieuw een verschraling van het zorgaanbod in Woerden terwijl die actie niet lijkt te passen in de koers die men met het Woerdense ziekenhuis wilde gaan varen, namelijk een dagbehandeling centrum en uitgebreide polikliniek", aldus het Woerdense CDA-raadslid Vera Streng.

Het Antonius ziekenhuis wil de OK-dagbehandeling in Woerden vanaf medio 2020 verplaatsen naar Utrecht en Nieuwegein. "Hoewel de OK-dagbehandeling in Woerden goed loopt, blijkt het toch lastig om hiervoor drie locaties open te houden. De belangrijkste redenen zijn de aanhoudende personeelskrapte en het feit dat het lastig is om de OK-dagbehandeling efficiënt te organiseren op drie verschillende locaties", aldus het ziekenhuis in een persbericht op de website.

Vera Streng, raadslid voor het CDA Woerden : "Ik ben verbijsterd door de keuze voor het moment en de manier waarop het ziekenhuis naar buiten komt met dit nieuws. Het argument dat wordt gebruikt, namelijk dat het lastig zou zijn om dit op drie locaties te organiseren, is iets wat twee jaar geleden ook al te voorzien was. Juist toen werd er nadrukkelijk voor gekozen én toegezegd dat in Woerden de dagbehandeling en uitgebreide polikliniek zou blijven. De vraag is nu of wel de echte argumenten benoemd worden. Het lijkt erop dat het kleinere ziekenhuis opnieuw de rekening gepresenteerd krijgt". Raadslid Streng vindt ook dat de gemeenteraad en de inwoners van Woerden hierbij meer betrokken hadden moeten. Nu komt dit opnieuw bij de raad en de overige inwoners binnen als een simpele mededeling.

De verbijstering leeft raadsbreed. Het CDA Woerden wil samen met alle andere fracties in de raad de Raad van bestuur van het Antonius ziekenhuis uitnodigen om uitleg te komen geven. Daarnaast heeft raadslid Vera Streng contact opgenomen met CDA Tweede Kamerlid Joba van den Berg die al heeft aangekondigd hierover kamervragen te gaan stellen.