09 april 2024

verslag commissievergaderingen

Hierbij een verslag van de commissievergaderingen van 20 maart 2024:

Tennis vanaf één locatie: een mooie kans

Naar aanleiding van signalen die onze fractie heeft ontvangen over het mogelijk opereren vanaf één locatie van tennisvereniging Packador en tennisvereniging Someren-Eind hebben wij tijdens de laatste commissievergadering vragen gesteld over de uitkomsten van de gesprekken die het college met beide tennisverenigingen gevoerd heeft. Daarnaast hebben we het college verzocht om zo goed mogelijk mee te denken zodat het proces goed doorlopen kan worden.

Wethouder Kusters antwoorde dat er inderdaad een gesprek heeft plaatsgevonden op initiatief van de tennisverenigingen. Verder gaf hij aan dat ons sportbeleid later dit jaar herzien zal worden en dat deze mogelijke verhuizingen van beide verenigingen daarin meegenomen zal worden. Tegen die tijd zullen wij hier op terugkomen. Wordt dus vervolgd!

Witgoedregeling en SPUK gelden

Onze achterban wees ons erop dat de gemeente tegoedbonnen uitschrijft voor gezinnen die binnen een bepaalde inkomensgrens vallen om daarmee nieuw witgoed aan te schaffen. Een mooi initiatief om deze gezinnen te helpen, maar in de praktijk vaak wat lastig omdat deze mensen maar een half jaar hebben om te beslissen of ze hiervan gebruik willen maken. In het geval van de witgoedregeling hebben gezinnen tot 1 juli dit jaar om hiervan gebruik te maken. Daarom heeft onze fractie hierover tijdens de laatste commissievergadering vragen gesteld.

Wethouder Van Doorn gaf aan dat de gelden voor de witgoedregeling vanuit het rijk als speciale uitkering (SPUK) gelden worden uitgekeerd aan de gemeente. De gemeente mag dan zelf bepalen waar het deze SPUK gelden voor inzet en doet dat onder andere door het opzetten van een witgoedregeling. De bonnen van de witgoedregeling zijn maar tot 1 juli geldig om te voorkomen dat er geen gebruik gemaakt wordt van de SPUK gelden en omdat deze gelden terug moeten naar het rijk. Na 1 juli wordt er gekeken hoeveel van de gelden er gebruikt is en krijgen de niet-benutte gelden een nieuwe invulling. Zodoende wordt het niet benutten van SPUK gelden zo veel mogelijk voorkomen.

Woon-welzijn-zorgvisie bijeenkomst

Een aantal weken geleden heeft er in de Ruchte een avond plaatsgevonden waarbij inwoners inbreng konden leveren voor de nieuwe woon-welzijn-zorgvisie van de gemeente. Onze fractie was aanwezig op deze avond en viel het op dat er maar een geringe opkomst was van inwoners. Omdat wij het erg belangrijk vinden dat deze visie zo breed mogelijk gedragen wordt onder onze inwoners, hebben wij tijdens de laatste commissievergadering gevraagd of er nog zo’n avond georganiseerd kan worden voor inwoners.

Wethouder Kusters antwoorde hierop dat dit meegenomen zal worden en er gekeken gaat worden of deze avond nog ergens ingepast kan worden.

Windmolens Diepenhoek

In de commissie ruimte van 20 maart heeft onze fractie aandacht gevraagd voor het proces dat mogelijk leidt tot de plaatsing van windmolens in Diepenhoek.

De aanleiding voor onze vragen was het artikel in het ED over de alarmkreet van enkele huisartsen in het plaatsje Meden over de klachten van inwoners als gevolg van windmolens. Ook in de tweede kamer werden daar vragen over gesteld. Daaruit werd duidelijk dat er aan nieuwe normen gewerkt wordt maar dat het nog even duurt voordat die er zijn. Zeker tot na de zomer. In de beantwoording gaf de staatssecretaris aan zelf niet op de pauzeknop te kunnen duwen maar dat dat aan provincies en gemeente is.

Dat was de reden voor onze fractie om aan de wethouder te vragen of onze gemeente dan niet op de pauzeknop zou moeten duwen.

Zeker omdat er voorlopig (tot 2027) toch geen ruimte op het net is om windmolens aan te sluiten vraagt de fractie van het CDA vraagt zich af of het wellicht beter zou zijn de pauzeknop hier ook in te drukken tot er meer bekend is over de gevolgen voor de gezondheid en er actuele geluidsnormen zijn vastgesteld. De gezondheid van onze inwoners staat immers voorop. Daarnaast vragen wij ons af of het vooruitlopend op genoemde onderzoeken wel verstandig is (veel) geld uit te geven aan andere onderzoeken.

De wethouder heeft ons verzekerd dat deze aspecten meegenomen zullen worden in de Omgevings Advies Raad waarin ook de omwonenden zitting hebben.

Kijkt u het fragment terug via de volgende link: Vergadering Commissie Ruimte 20-03-2024 Gemeente Someren (notubiz.nl)