Verenigingen zijn het bruisend hart van de samenleving

Verenigingen zijn het bruisend hart van de samenleving met vele vrijwilligers dagelijks in de weer. Corona heeft grote invloed gehad op sport en cultuur. Sport zorgt niet alleen voor een goede gezondheid, maar het verbindt ook, net als culturele verenigingen. Mensen ontmoeten elkaar.

CDA Someren wil meer ruimte voor verenigingen en tevens minder beperkende regels. We willen een vereenvoudigd vergunningstelsel voor evenementen en subsidies moeten toegankelijker. Met heldere communicatie en informatievoorziening. Ook de regeling ‘Meedoen’ voor gezinnen met minder draagkracht is belangrijk. Ieder gezinslid moet bij minimaal één vereniging kunnen aansluiten. Het is een directe invulling van onze kernwaarde ‘In Verbinding’. Verengingen vervullen tal van taken waar de gemeente niet naar om hoeft te kijken (bijvoorbeeld textiel en oud papier ophalen). CDA Someren wil erkenning daarvoor door ze actiever te betrekken bij de besluitvorming die hen aangaat.

We stimuleren verenigingen ook meer de samenwerking onderling te zoeken. Bijvoorbeeld door uitwisseling van MultiFunctionele Accommodaties (denk bijvoorbeeld aan scholen). De regels voor het gebruik moeten eenvoudiger en de gebouwen moeten inclusief zijn ingericht (rolstoel, invalidetoilet). En zorg dan ook dat huurkosten laag blijven. Dit samenwerken wordt steeds belangrijker omdat er minder vrijwilligers zijn. CDA Someren zet daarom in op goede regelingen voor vrijwilligers en wil de maatschappelijke stage bevorderden; dit kan een oplossing zijn voor de terugloop van vrijwilligers. Wellicht kan Onis helpen. De gemeente moet dit proces ondersteunen zodat verenigingen samen de krachten bundelen. Dat is Samen Werken! We willen graag ook meer activiteiten in de parken en door het plaatsen van sporttoestellen stimuleren dat parken actief bezocht worden. Wel met behoud van groen en mogelijk uitbreiding.

CDA Someren ziet veel mooie kansen voor verenigingen en instellingen. Zij zijn de aderen van de gemeente. Ze maken wat Someren is; een samenleving met, voor en door elkaar. Someren heeft veel moois te bieden, laten we dat met elkaar benutten. Dat kunnen we niet alleen, dat doen we samen!

Wat gaan we doen voor verenigingen

• Verenigingen en organisaties meer ruimte, minder beperkende regels
  • Stimuleren samenwerking tussen verenigingen
  • Beter benutten van zwembadterrein door verenigingen het hele jaar
  • Elke inwoner van Someren moet lid kunnen zijn van een vereniging
  • Ondersteuning bieden bij het vinden van vrijwilligers
  • Huurkosten van faciliteiten niet te hoog en toegankelijkheid moet van deze tijd zijn
  • Probeer invulwerk van formulieren bij subsidieaanvragen simpeler te maken.
  • Verenigingen helpen met het vinden van vrijwilligers (aanbieden cursussen via ONIS)
  • Faciliteren van een vrijwilligerspool, bijvoorbeeld Lierop Leeft
  • Senioren moeten ook lid van verenigingen kunnen zijn
  • Voor iedereen 1 jaar gratis kennis maken met sociale expressie