15 december 2021

Arbeidsmigranten die wonen en werken bij een actief agrarisch bedrijf, betalen geen toeristenbelasting meer in 2022!

Tijdens de raadsvergadering van 14 december, heeft het CDA Schagen samen met Seniorenpartij, PvdA en GroenLinks een amendement ingediend. Dit om te zorgen dat de arbeidsmigranten die wonen en werken op een actief agrarisch bedrijf, worden vrijgesteld van toeristenbelasting.

Het amendement is aangenomen, met 21 stemmen voor en 7 tegen.

Het CDA Schagen is blij dat zij dit voor de arbeidsmigranten en agrariërs heeft kunnen regelen.

De voorzitter van de LTO Martijn van den Berg  heeft zich hier vanaf het begin hard voor gemaakt om dit punt recht te zetten voor de agrariërs. Zij hebben hun zaken op orde en huisvesten hun personeel op een nette manier op eigen erf.

Waarom heft de gemeente toeristenbelasting op de arbeidsmigrant?

Het heffen van TB op arbeidsmigranten is een manier om bij te houden waar de arbeidsmigranten slapen en of dit een goed onderkomen voor het is. Om zo te voorkomen dat er bijvoorbeeld 20 arbeidsmigranten illegaal in een loods slapen. Dit is een manier om te kunnen controleren hoeveel arbeidsmigranten er zijn in onze gemeente. Dit doet de gemeente, omdat het in en uitschrijving van arbeidsmigranten in het verleden erg lastig bleek. Vooral het uitschrijven. Het probleem wat we als gemeente proberen te ondervangen. Word door deze oplossing niet aangepakt. Dit probleem pakken we eigenlijk niet aan door deze groep arbeidsmigranten te belasten met toeristenbelasting. We zien dat agrariërs hun best doen om de mensen die bij hen werken goed te huisvesten op het erf.

Er word door de gemeente bekeken hoe zij de arbeidsmigranten op een juiste manier kunnen in en uitschrijven.