20 juli 2021

Werkbezoek raadsleden aan de Reddingsbrigade

Elk jaar is de mogelijkheid voor de raadsleden, die dat willen, een ronde te maken langs de vier reddingsposten die in de gemeente Schagen.  Burgemeester van Kampen, en enkele ambtenaren die hiermee belast zijn, zijn er dan ook bij. Dan gaan we van post naar post en laten ons bijpraten door een groep enthousiaste vrijwilligers.  Maar ook zij waarderen het dat wij als gemeentebestuur een kijkje nemen en praatje maken op de werkplekken. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

Schagen heeft de posten Petten, St. Maartenszee, Callantsoog en Groote Keeten. De laatste valt onder de bezetting van de post Callantsoog. Wij willen als gemeente graag dat er veel toeristen komen naar de veilige stranden en daarom investeren wij als gemeente in de benodigde commando posten, voer- en vaartuigen. Dat is best kostbaar maar weegt niet op tegen de mensenlevens die verloren kunnen worden.

Schagen heeft ruim 20km strand wat bewaakt wordt door de reddingsbrigades op die plekken waar ook de strandpaviljoens zijn en de meeste bezoekers komen. Dat is vanaf de duinrand tot ca 400 mrt zee inwaarts. De posten worden bewaakt door vrijwilligers, die zelfs vanuit de verste uithoeken komen uit ons land.  Zij doen dit werk dan in hun vakantie omdat ze het fijn vinden te doen en genieten ondertussen van onze kust. De reddingsdienst leidt ook zelf jongeren op vanaf de leeftijd van 8 jaar om ze kennis te laten maken, en vertrouwd te maken, met de zee die bijna nooit voorspelbaar is. Een aantal van hen blijft of komt terug als ze wat ouder zijn (15) en gaan de verschillende opleidingstrajecten in. Ze beginnen dan als badmeester aan de vloedlijn. Niet alen om te kijken, maar ook om de badgasten te vertellen over de gevaren zoals de muien. Stap voor stap verder om uiteindelijk volwaardige redder te zijn en alle apparatuur te mogen bedienen en de auto en of boot te mogen varen. Zij staan onder leiding van een post commandant. Ze lopen in shifts van ’s morgens 10.00 uur tot einde dag 18.00 uur. Maar als het heel druk is blijven ze wat langer op hun post. Er is onderdak op een camping of appartement en nemen tegen een gereduceerd tarief het eten af. De postcommandant blijft altijd op zijn post. Gelukkig zijn er ook sponsors in de verschillende dorpen die korting geven. Ook zij hebben baat bij de vele toeristen die naar onze kust komen.

In Callantsoog is ook de KNRM gehuisvest maar dat is een landelijke organisatie die een andere doelstelling heeft.

In deze tijd van corona kon het niet met vele raadsleden tegelijk langs alle posten, dus werd nu ingestoken op een DOE-dag.  Een drietal personen in de ochtend en een drietal personen in de middag. Gisteren zijn we begonnen in Callantsoog. In de ochtend waren daar de burgemeester, en 2 raadsleden, w.o. Wim Vonk.  ’s Middags was daar Co Wiskerke met nog 2 raadsleden. We werden ontvangen met koffie/thee en wat lekkers en kregen een uitgebreide rondleiding op de post. De algemene ruimte waar ook de briefing wordt gegeven of lessen zijn en allerleis andere dingen worden gedaan. De bergruimten, Douche- en EHBO ruimte en de commandopost helemaal bovenin. Een kijkje bij de voertuigen en daarna mochten we om beurten, gekleed in een ‘floating suit’, een drenkeling redden. De drenkeling was een van de redders die ver in zee lag te wachten op de redding. Dit was spectaculair. Wat een snelheid heeft zo’n bot. Je moet je heel goed vasthouden. Maar in een mum van tijd waren we bij de drenkeling en konden deze in veiligheid brengen.

Na de reddingen op het water een rondje in de Toyota landcruiser naar de verschillende posten, waar de badmeesters staan, om hen een versnapering te brengen.  Werden we nog aangesproken dor een mevrouw die een pleister vroeg omdat haar dochtertje door een meeuw was gebeten.  Ongelooflijk hoe brutaal die beesten zijn. De kleine meid had een broodje in haar hand en weg was het, maar wel gewond. Een van de redders heeft het schoongemaakt en er een pleister opgeplakt. Geen oefening maar ‘life’.

Daarna terug naar de post en ons bezoek afgerond. Het was een zeer nuttige- en leerzame ochtend en middag die voor herhaling vatbaar is. Top.

Co Wiskerke

Raadslid CDA Schagen