14 augustus 2023

CDA Presenteert Henri Bontenbal als lijsttrekker Tweede Kamerverkiezingen

Op 14 augustus heeft het CDA Henri Bontenbal gepresenteerd als lijsttrekker voor de Tweede Kamerverkiezingen. Als CDA Veenendaal spraken we in januari 2022 met Henri Bontenbal over de energietransitie voor onze podcast. Ook in Veenendaal zijn er veel gebouwen en is er weinig buitengebied: in 2050 energieneutraal zijn wordt heel lastig voor onze gemeente.

Henri is al jarenlang desknudig op het gebied van verduurzaming van onze energieopwekking. Zowel in de Tweede Kamer als ook daarvoor bij netbeheerder Stedin. Henri is afgestudeerd als natuurkundige, berijder van een elektrische auto en is gestopt met vliegen in 2006.

Nederland doet het zeker niet alleen maar slecht als het gaat om verduurzaming: we willen óf hebben helaas bepaalde opties gewoon niet. Het verduurzamen van onze bestaande autovloot is een uitdaging, net als de landbouw en de gebouwde omgeving.

Veenendaal moet het zoveel mogelijk zoeken in regionale samenwerking, volgens Henri. Ook in Veenendaal is er maatwerk nodig; wat wij aan opties hebben moeten we optimaal benutten, maar waar we tekort komen of helemaal geen plek hebben, werken we beter samen met andere gemeenten. Voorbeeld: Wageningen heeft veel meer onbebouwd buitengebied voor installaties dan Veenendaal. Veenendaal heeft zelf veel stappen te zetten als het gaat om de aanpak van hittestress en de aanleg van zonnepanelen op overheidsgebouwen.

Henri: "De lat moet hoog liggen, maar je moet er wel naartoe kunnen springen. Elke gemeente energieneutraal? Gemeenten zonder restwarmte en dichte bebouwing een warmtenet laten aanleggen? Dat zijn geen rationele, realistische plannen. Alleen door verbeterde onderlinge samenwerking komen gemeenten verder. Politiek moet klimaatbeleid dichterbij mensen brengen. Begin bij de woningcorporaties. Huurwoningen voor bewoners met lage inkomens moeten de komende jaren door verhuurders voorzien worden van woningisolatie. Gemeenten moeten laadpalen proactief neerzetten op loopafstand en in alle wijken. Zo helpt een gemeente niet alleen het klimaat verbeteren, maar ook hun bewoners gezonder te leven."

Wil je het gesprek met Henri Bontenbal over de energietransitie in Veenendaal ook (nogmaals) beluisteren? Dat kan hier (gratis, zonder abonnement): https://open.spotify.com/episode/3lOp4TPrr2pt4stbP92he9?si=btA4S95aRDuhwUefVrZFKQ