27 maart 2019

Die ballon gaat niet op!

In het verleden was het populair om ballonnen op te laten. Inmiddels zien we dat steeds meer mensen bewust worden van de gevolgen hiervan. Wat de lucht in gaat, komt tenslotte ook weer ergens naar beneden. Vooral voor dieren zijn de gevolgen desastreus; dieren raken verstrikt in linten of stikken in de ballonresten.

Regelmatig worden ballonresten teruggevonden in gesneuvelde vogels en andere dieren. Hoewel het rubber na vele jaren vergaat, lossen plastic touwtjes en ventielen niet op.

Dit is aanleiding voor CDA Veenendaal om hier aandacht voor te vragen door het college van B&W op te roepen tot het voeren van een ontmoedigingsbeleid voor het oplaten van ballonnen. Wij geloven dat er veel alternatieven zijn om feestelijke gelegenheden aan te kleden, zonder daarbij schade voor de natuur aan te richten. Het zou toch geweldig zijn als ieder Veenendaals feest een feest voor mens en dier kan zijn.