19 november 2022

Ereburger Veenendaal en christendemocraat in hart en nieren: Geha van Leeuwen overleden

Bedroefd nam het CDA Veenendaal kennis van het overlijden van de heer Geha van Leeuwen op 89-jarige leeftijd. Van Leeuwen was een belangrijk ondernemer in Veenendaal die bij vele oud-Veenendalers goed bekend stond. Zijn familie had al sinds de 19e eeuw een bedrijf in het centrum van Veenendaal. Eerst een oliehandel en later een ijzerhandel. Dit bedrijf groeit uit tot een fabriek in de Schoolstraat en wordt later, in 1962, overgenomen door het Zweedse August Stenman AB.

Van Leeuwen had ook een winkel met gereedschappen aan de Hoogstraat en later een benzinepompstation aan de Schans. Voor degene die nog gewerkt hebben bij de grote textielbedrijven (o.a. Scheepjeswol, Hollandia, VSW etc.) of sigarenbedrijven (o.a. Ritmeester, Panter) weten dat ze altijd bij “tuttut”, zoals zijn winkel in de volksmond genoemd werd, met korting gereedschap konden halen.

De gereedschapswinkel is er inmiddels niet meer en het pompstation is inmiddels verkocht, maar zijn bevlogenheid bleef. Geha heeft in 2013 nog de erepenning van Veenendaal in ontvangst mogen nemen uit handen van de toenmalige burgemeester Wouter Kolff. Geha was erg betrokken bij Veenendaal en de bewoners. Hij was jarenlang zeer betrokken als bestuurslid van de winkeliersvereniging en hij was diaken in de Gereformeerde kerk waar hij zich ook inzette voor zijn medemens.

Van Leeuwen was een echte christendemocraat en stak dat bepaald niet onder stoelen of banken. Hij was daarom ook een zeer gewaardeerd lid van het CDA vanaf de oprichting van deze partij. Diverse huidige CDA-leden hebben hem meermaals mee mogen maken en altijd viel het op dat hij zich -ondanks zijn hoge leeftijd-altijd met hart en ziel bleef inzetten voor zijn medemens en voor Veenendaal. Met hem is een zeer bevlogen ondernemer van ons heengegaan.

Foto: Rijnpost/Martin Brink