18 december 2022

Kerstmis 2022: naoberschap dichtbij in Veenendaal

In 1971 vroeg John Lennon zich in een lied al af wat Kerst inhoudt als er elders in de wereld een oorlog woedt. Vorig jaar rond Kerst werden we nog gedwongen in kleine kring bij elkaar te komen, maar was er ook perspectief voor 2022. Het jaar waarin we zouden afrekenen met het Coronavirus. Maar 2022 werd niet getekend door Corona, maar door de oorlog in Oekraïne. Zo echoot de stem van John Lennon door de jaren heen "Het is nu Kerst en wat heb jij gedaan?" en "Oorlog is voorbij als wij het willen".

Vorig jaar stonden we stil bij het feit dat het moment waarop wij de geboorte van Christus vieren ongeveer samenvalt met het moment dat de winter een wende neemt. We vieren dat de duisternis gaat verdwijnen. De vraag dringt zich op hoe we het feest van het licht kunnen vieren, terwijl Oekraïense gezinnen vluchten voor de oorlog in hun thuisland en, ook in Veenendaal, een tijdelijke opvang vinden. Een oorlog die letterlijk en figuurlijk dichtbij komt.

Net als tijdens de pandemie brengt een crisis het beste in mensen naar boven. Mensen zien naar elkaar om, het brengt hen dichter bij elkaar en ze worden een licht in het leven van de ander. Nu we een oorlog in Oekraïne meemaken schromen onze inwoners ook niet en worden gezinnen in huis genomen, wordt er onderwijs voor de kinderen geregeld en vinden deze vluchtelingen een plaats bij een vereniging, kerk of gemeenschap. Ongeacht hoe je aankijkt tegen de vluchtelingencrisis is het goed dat onze gemeente een extra opvanglocatie beschikbaar stelt voor andere vluchtelingen om ervoor te zorgen dat mensen niet meer in Ter Apel buiten hoeven te slapen. Ook dát is Veenendaal.

Hoe kunnen we dan verder met "oorlog is voorbij" als we te maken hebben met mensen die van huis en haard zijn verdreven en voor wie de oorlog nog woedt in hun hart en hoofd? Dat kan alleen door een 'naaste' te worden; door dichtbij te zijn. Het is aan de nationale en internationale politiek om een einde aan de oorlog te maken, maar het is aan ons om invulling te geven aan naoberschap. Dat woord, naober, betekent niet alleen buurman of -vrouw, maar komt van het woord naaste/naderbij/dichtbij.

Het CDA wenst jou en je naasten voor de komende tijd veel dichtbij, veel naoberschap, veel naastenliefde. Ook voor de vreemdeling die, zij het tijdelijk, in onze stede woont. Dan komen de boodschap van Kerst en de woorden van John Lennon bij elkaar. Dan worden we lichtdragers in het leven van die ander.

Zalige en gezegende Kerstdagen.

Harold Schonewille, fractievoorzitter CDA Veenendaal
Menno Vink, bestuursvoorzitter CDA Veenendaal