28 december 2020

Stilgezet

Het lied “Stille Nacht” wordt ieder jaar volop gezongen rondom kerst. Het klonk voor het eerst in 1818 in de St. Nikolauskerk in Oberndorf (bij Salzburg). Sindsdien is het in het Nederlands vertaald en heeft het een vaste plaats tussen onze traditionele kerstliederen gevonden.

Voor velen van ons zal kerst 2020 ook letterlijk een stille(re) kerst worden. Het Corona virus dwingt ons ertoe om afstand te bewaren. Familieleden die we normaal gesproken ontmoeten tijdens kerst, spreken we nu alleen aan de telefoon. Via Skype, Zoom of Teams proberen we digitaal contact te leggen, omdat we dan toch een beetje het gevoel hebben samen te zijn. En toch….. We missen het echte contact. We worden noodgedwongen even stilgezet. Stilgezet bij het afgelopen jaar en stilgezet bij onze eigen kwetsbaarheid.

Toch zien we dat een crisis als deze ook het beste in mensen naar boven brengt. We zien dat er steeds meer mensen naar elkaar omkijken. Als CDA-ers zijn we er misschien van overtuigd dat de maakbare samenleving niet bestaat, maar het blijkt dat inwoners onze eigen Veense samenleving wel degelijk mooier maken. Op die momenten gaat het niet over geld of goed, maar om tijd vrij maken voor de ander. Je handen uit de mouwen steken als mensen hulp nodig hebben. Deze crisis leert ons dat we gelukkig nog steeds op elkaar kunnen bouwen. De vele vrijwilligersorganisaties in Veenendaal zijn daar getuige van.

In onze kerstboodschap van vorig jaar kwam naar voren dat Veenendaal niet alleen wordt bepaald door politieke besluitvorming in het gemeentehuis. Veenendaal is bovenal de woonplaats die gevormd en gemaakt wordt door alle Veenendalers samen. Als de Corona Crisis ons iets heeft geleerd is het om even stil te staan, om ons heen te kijken, onze medemens echt te ‘zien’ en daar ons handelen op te richten.

Zo mogen we blijven groeien in solidariteit, gerechtigheid en rentmeesterschap. Het CDA zal zich daar in 2021 ook voor blijven inzetten.

We wensen u zalige en gezegende kerstdagen toe.

Harold Schonewille