22 mei 2021

Zorgboerderij DE HAVEZATHE

Vrijdagavond gingen we met de fractie op werkbezoek bij zorgboerderij de Havezathe in Veenendaal-West. De zorgboerderij, gelegen aan de Dijkstraat 159a, ligt tegen de bosrand aan. Een schitterende rustige plek met heel veel ruimte.

Ineke Rijnsaardt geeft ons eerst een presentatie en daarna een uitgebreide rondleiding.

Zorgboerderij de Havezathe biedt dagbesteding voor 10 volwassenen en opvang voor 35 kinderen met een speciale hulpvraag.

De deur staat open voor kinderen met een speciale zorgvraag zoals ASS, kinderen met een syndroom of ontwikkelingsachterstand. Daarnaast biedt de Havezathe een fijne plek aan volwassenen met een verminderd intelligentieniveau en problemen in de geestelijke gezondheid, die affiniteit hebben met paarden en hier actief mee bezig willen zijn. Paard Geertje wordt bv bij weerbaarheidstraining ingezet. En kinderen worden snel rustig als ze bij de paarden zijn

Tijdens een dag op de boerderij zijn het contact, de verzorging van dieren en het bezig zijn in de natuur, belangrijke elementen. Daarnaast worden er gerichte outdoor activiteiten geboden aan de kinderen, welke hoofdzakelijk plaatsvinden in het aangrenzende bos bij de boerderij. Natuurbeleving staat hoog in het vaandel!

Het bezig zijn met dieren kan afgewisseld worden met het vertoeven in de moestuin. Een mooi omzoomde tuin waar naar harte lust getuinierd kan worden. Bloemen ruiken, groente proeven en fruit oogsten, je kunt het allemaal beleven!

Verder is er nog een knusse knutselruimte. Een plaats voor creatieve activiteiten zoals bv mandvlechten, schilderen, mozaïeken en groendecoraties maken.

Ook is er een poppentheater met heuse theaterstoelen. Tijdens de coronaperiode speelden de poppen Max en Lotte een belangrijke rol! Zo werd er wekelijks o.a 2 filmpjes gemaakt voor de kinderen thuis.

Wat was dit een bijzonder fijn werkbezoek! Gastvrij ontvangen, een zeer maatschappelijk betrokken familie met liefde voor het werk wat ze doen! Bedankt voor jullie verhaal!

Voor meer info: http://dehavezathe.com/gasterij/