06 oktober 2023

CDA Tweede Kamerkandidaat Frank Buijs legt rolstoelparcours af

CDA pleit voor meer zorgzaamheid tijdens Week van de Toegankelijkheid

Veenendaal, 6 oktober 2023 - Deze week besteedt Nederland extra aandacht aan de toegankelijkheid van het dagelijks leven voor mensen met een beperking. Frank Buijs, de Veenendaalse kandidaat voor de Tweede Kamer namens het CDA sprak met Anco van den Berg, Yolande van Daele en Bert van den Bos over allerlei dagelijkse maatschappelijke belemmeringen voor mensen met een beperking. Ook nam Frank in een pop-up Belevingswinkel deel aan het rolstoelparcours, een hindernisbaan met drempels die deelnemers verduidelijkt hoeveel impact een drempel kan hebben op iemand met een rolstoel. Frank pleit namens het CDA voor meer zorgzaamheid tussen mensen zonder en met een beperking, tijdens deze Week van de Toegankelijkheid.

Frank: “Wanneer je heel even meemaakt dat je een handicap hebt, ervaar je pas hoe (weinig) toegankelijk je omgeving is. Het uitproberen van het rolstoelparcours was voor mij echt lastig. Als je die ogenschijnlijk kleine drempels over moet, merk je pas hoe bang je kan zijn achterover te vallen met je rolstoel. Echt iets wat je leert door het te doen! Ook spraken Anco, Yolande, Bert en ik over de weerbaarheid van mensen met een beperking. Dit is ook echt een punt van aandacht. Veel beperkingen zijn zichtbaar, maar andere beperkingen niet direct. Mensen met een beperking krijgen van alles over zich heen. Mensen oordelen soms te snel over wat iemand wel of niet kan.”

Oversteekplaats
Anco liet Frank de oversteekplaats zien bij het gemeentehuis van Veenendaal. Hier kunnen scootmobiel- en rolstoelrijders -door het ontbreken van een voorsorteer vak- niet recht de drempel afrijden. Zo kunnen ze uit balans raken en omklappen. Anco: “Als ik met de handbike linksaf wil slaan, loop ik ook nog het risico aangereden te worden door snelle fietsen en scooters. Beter is het als de voetgangersoversteekplaats voor het in- en uitvoegen van scootmobiel- en rolstoelrijders geschikt wordt gemaakt.”

Rotondes
Bert van den Bos liet deze week zien dat er bij diverse drukke kruisingen op de Rondweg Veenendaal-Oost onveilige situaties zijn voor mensen met een motorische beperking die hier moeten oversteken. Bert: “Het inzetten van verkeerslichten tijdens de spits, zoals ook op andere plekken op deze rondweg, zou deze rotondes veel veiliger en daarmee toegankelijker maken.”

Aangepast stemhokje
Yolande heeft Frank uitgelegd hoe een stemhokje wordt aangepast voor mensen met een visuele beperking of een rolstoel. Alle stembureaus moeten toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Zo moet er een leesloep aanwezig zijn, die de tekst op het stembiljet vergroot. Ook moet in het stemhokje goede verlichting zijn. Voor mensen in een rolstoel is er minstens één stemhokje met een verlaagd schrijfblad in het stemlokaal. Sommige gemeenten hebben een speciaal hulpmiddel (stemmal) met audio-ondersteuning voor kiezers met een visuele beperking. Alleen voor mobiele stembureaus en stembureaus op het station gelden minder strenge eisen.

Jarenlang actief
Het CDA is in Veenendaal overigens al jaren actief met bevordering van de toegankelijkheid van openbare voorzieningen. Mooie voorbeelden zijn onder andere de rolstoelvriendelijke picknicktafels, het initiatief voor een oefenpark voor rolstoelgebruikers in het stadspark en het aankaarten van de toegankelijkheid van de bussen en treinen in Veenendaal. Anco sprak vorig jaar met het CDA in een podcast over toegankelijkheid die je hier kunt terugluisteren.

Over Frank Buijs
Frank staat voor een zorgzaam, gelijkwaardig en ondernemend Nederland. Een land waar de zorg past bij de mens, ook voor chronisch zieken, praktisch geschoolden, zwakke gezinnen en mensen met een kleine portemonnee. Op zijn website lees je hier meer over: https://www.cda.nl/frank-buijs. Frank Buijs staat op plaats 41 van de CDA kieslijst voor de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november aanstaande.