23 maart 2024

Excursie Europees Parlement (Verslag)

Verslag excursie Europees parlement in Brussel op 20 maart 2024

Met een volle touringcar vertrokken we om 8.00 uur vanuit Bleskensgraaf richting Brussel. Een gezelschap met ouderen en jongeren, uit Molenlanden en de regio, lid van het CDA of niet. Zo was het ook bedoeld.

Tijdens de busreis sprak Leo van Gelder uit Barendrecht, de nummer 11 op de CDA-lijst ons toe over zijn motieven om kandidaat voor het Parlement te willen zijn. Na een voorspoedige reis stonden we om 10.25 uur voor de ingang van het parlementsgebouw waar Jan van der Horst ons opwachtte. Jan is persvoorlichter bij de CDA-fractie in Brussel en lid van onze afdeling.

Mochten we de verwachting hebben gehad dat wij de enige groep bezoekers zouden zijn dan werd dat al snel gelogenstraft. Diverse groepen, uit verschillende landen en sprekend in verschillende talen stonden te wachten om het gebouw in te gaan.

Tom Berendsen, de lijstrekker voor het CDA bij de komende Europese verkiezingen in juni aanstaande, verwelkomde ons en sprak ons toe waarbij ook voldoende ruimte was voor vragen, waar gretig gebruik van werd gemaakt.

Aan Tom is een pamflet met aandachtspunten uit onze regio overhandigd.

In grote lijnen bevat het pamflet de volgende aandachtspunten:

1. Respect voor de regio leidt tot respect voor Europa: Wij willen Europa als een gerespecteerde overheid zien. Europa moet niet dicteren maar ruimte scheppen om in de regio, van onder op, invulling te geven aan de uitwerking van beleid.
  2. Perspectief: Europa moet structuurbeleid over sectoren voeren. O.a. voor landbouw zodat een helder toekomstbeeld voor de sector ontstaat.

Vervolgens bezochten we de vergaderzaal van het Parlement.

Een zaal voor 705 parlementsleden omringt door een kleine 25 vertaalboxen. Het uitgangspunt is dat elke parlementariër zijn eigen taal mag voeren en elke spreker in zijn eigen taal kan horen. Geen geringe opgave. Een Griek sprekend in het Grieks moet dus in alle talen (ik meen 23) van de EU vertaald worden, en omgekeerd ook. In deze zaal wordt wel vergaderd maar nooit besloten. Dat gebeurt uitsluitend in Straatsburg. Ook daar is een vergaderzaal voor 705 leden met evenzovele vertaalboxen. Eens per maand verkast het Europese circus dus van Brussel naar Straatburg voor een besluitvormende vergadering. De grote vraag bij ons was: Hoe is dat nu toch zo gekomen? Dat heeft alles te maken de verdeling van functies over meerdere landen. Zo zetelt in Luxemburg de secretaris-generaal van het Parlement, is Straatburg de vergaderlocatie (volgens een verdrag mogen alleen in Straatburg besluiten worden genomen) en kreeg Brussel de Europese Commissie toegewezen. Noem het een compromis.

Nadat we een heerlijke (warme) lunch hebben genoten in het restaurant van het parlement werden we om 13.30 uur verwacht in het Parlementarium. Daar werden we, ook in onze eigen taal, meegenomen langs een expositie over de geschiedenis van Europa.

Heel interessant maar ook heel veel. De recente geschiedenis kennen we maar de oorsprong van de Europese Unie ligt in de periode net na de 2e wereldoorlog. Toen was er een sterke overtuiging dat er nooit meer een oorlog in Europa mocht ontstaan en er nooit meer honger zou worden geleden. Landen stelden hun grondstoffen (kolen en staal) aan elkaar beschikbaar. Zo ontstond handel en welvaart. Het is niet voor niets dat steeds meer landen zich hierbij aan willen sluiten.

Op een terrasje aan het Luxemburgplein hebben we ons weer herpakt.

Klokslag 16.00 uur reden we, na zorgvuldig het aantal deelnemers weer te hebben geteld, naar huis om , omstreeks 18.10 uur weer in Bleskensgraaf te arriveren. We kijken terug op een geslaagde, indrukwekkende, leerzame en gezellige dag.