14 maart 2022

'Zelf de kost verdienen, dat maakt me blij'

CDA Molenlanden maakt zich sterk voor een gezonde en veerkrachtige samenleving. Goede voeding en regelmatige beweging zijn belangrijk, maar ook zin ervaren in school en (vrijwilligers)werk. Via Tim Verdier, ontwikkelcoach van Avres, komen we in contact met Ahmad Awso. 'Ahmad moet je echt ontmoeten', vertelt Tim. Hij is een prachtig voorbeeld van iemand, die ondanks zijn taalbarrière een baan heeft gevonden.

We ontmoeten Ahmad Awso bij zijn werkgever Looijen Schilderswerken en Bouwonderhoud in Vuren. Willem Looijen en Marvin Westerduin, de twee ondernemers, schuiven aan. Ook Tim en Derivan, de Syrische tolk zijn erbij. We ontvangen thee en koffie en na wat ohs en ahs over de inpandige bruine bedrijfskroeg, beginnen we het gesprek. Ahmed vertelt. Hij is 51 jaar en vluchtte 4 jaar geleden met zijn vrouw en 7 kinderen vanuit Syrië via Turkije naar Nederland. Via het AZC landde hij uiteindelijk in Bleskensgraaf. Vast wennen na een grote stad als Aleppo, waar je vandaan komt, stellen we. Ahmad glimlacht: 'De mensen zijn aardig. Ik heb veel gehad aan Vluchtelingenwerk en ook mijn buren zijn behulpzaam.' Al snel start Ahmad via Avres bij Behouden Vaart in Gorinchem. Het zijn de eerste stappen naar meer structuur en ontwikkeling in het Nederlandse. Het gaat goed en hij droomt ervan zijn oude beroep als schilder weer uit te mogen oefenen. Zelf de kost weer te verdienen. Het lukt. De twee ondernemers van Looijen hebben ervaring met het aannemen van niet uit Nederland afkomstige werknemers. En ze zoeken nog een schilder. We zijn ruimdenkend, reageren de twee. We gunnen iedereen een kans. Als er maar goed werk wordt geleverd. We kijken in iemands ogen en dan weten we genoeg. Zo kwam Ahmad in Vuren. Geen problemen met de taal? Ahmad aarzelt. Nederlands is moeilijk. Voor de contractbespreking hebben we de tolk erbij gehaald, geeft Marvin aan. Verder lukt de communicatie wel. Klanten moeten we nog wel eens overtuigen van het feit dat een Syriër kwaliteit kan leveren. Maar naderhand loopt iedereen met hem weg. We kunnen wel zeggen dat hij qua netheid en werklust een voorbeeld is voor zijn collega's. Heeft het werken je gezondheid goed gedaan? 'Ik ben steeds gezond geweest, maar het geeft veel voldoening om voor mijn eigen brood te werken', zegt Ahmad. Dat maakt me blij.

Willem en Marvin raken enthousiast als het woordje gezondheid valt. De twee bedrijfsleiders, die elkaar als spelers in het eerste van Stedoco hebben leren kennen, zijn in de coronatijd kilo's aangekomen. Dat moest anders. Alweer een paar weken bezig met een ‘rebuild your body-programma’ voelen ze zich fysiek en mentaal een stuk beter.

Wat geven ze CDA Molenlanden mee? In ieder geval doorgaan zoals Avres doet met het ontwikkelen, plaatsen en begeleiden van mensen. Het verrijkt een bedrijf, zegt Willem. We leren van Ahmad. We hebben een leuke club met mensen zo. En ja, elke vrijdagmiddag sluiten we af in onze kroeg. Even met het team.

We bedanken voor het mooie gesprek. Als we Ahmad vragen nog een foto van hem en zijn bus te mogen maken, reageert hij enthousiast. 'Ja graag, de witte bus is van mij.'