09 maart 2022

Wij willen meer betaalbare woningbouw

“Willen we onze jongeren en starters op de woningmarkt in Zeewolde houden, dan zullen we meer moet bouwen. Meer woningen die financieel bereikbaar zijn voor deze doelgroep.” Dat zegt Bouwe van der Weide, de nummer 2 op de kan-didatenlijst van het CDA. Bouwe schuwt daarbij creatieve oplossingen zoals erf-pacht en Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) niet.

Politiek routinier Bouwe (65) heeft al vele jaren ervaring in het raadswerk. De retailprofessional, die enkele jaren terug beroepsmatig het roer omgooide en aan zijn succesvolle klusbedrijf ‘Bouwe Helpt’ begon, heeft grote affiniteit met de bouwwereld. Als nuchtere Drent (in 1990 kwam hij van Meppel naar Zeewolde) heeft hij een duidelijke mening over waar het met Zeewolde naartoe moet. “We willen geen lintdorp richting de Knardijk. Dat draagt namelijk niet bij aan de robuuste dorpsontwikkeling rond het centrum”, zegt hij. De hoge huizenprijzen bezorgen hem echter de grootste kopzorgen. “Ik zie graag dat er meer betaalbare woningen worden gebouwd voor onze millennials, de starters en jonge gezinnen. Om de kosten te drukken kun je kleiner gaan bouwen, bijvoorbeeld tiny en small houses. Maar je zou ook heel creatief kunnen denken aan het invoeren van erfpacht.”

Erfpacht

Bouwe erkent dat het eigenlijk droevig is dat we zoiets als erfpacht uit de kast moeten halen in de strijd tegen de woningnood onder jongeren en starters in Zeewolde. Het principe van erfpacht is ook helemaal niet nieuw. Amsterdam voerde het al in 1896 in. Ook veel woningcorporaties maakten gebruik van erfpacht met een andere constructie via KoopGarant. Daarbij betaal je als koper minder voor je huis. In ruil voor de korting vraagt de verkoper bij verkoop van het huis een deel van de toegenomen waarde aan de oorspronkelijke koper. “We moeten creatief zijn en met oplossingen komen die inwoners helpen een betaalbaar huis te vinden. Dát is de bestuurlijke uitdaging, niet de volharding in oude opvattingen die het wonen in de natuur verhinderen en uiteindelijk het oplossen van de huisvesting in Zeewolde in de weg zitten.”

Collectief

Hoe hij naast erfpacht die creatieve oplossingen ziet? “Heel eenvoudig”, zegt Bouwe “ik zie in Zeewolde studio’s en groeps-woonvormen voor millennials ontstaan die als CPO gerealiseerd kunnen worden. Dat Collectief Particulier Opdrachtgeverschap is een vorm van sociale projectontwikkeling waarbij toekomstige bewoners gezamenlijk opdrachtgever zijn voor hun eigen nieuwbouwproject.  In zo’n constructie kunnen consumenten hun eigen woonwensen verwerken in hun woonplek. Zo kunnen ze zich de plek ‘eigen’ maken. De collectiviteit zorgt voor eenheid.”

‘Jongeren moeten ook in Zeewolde kunnen wonen!’

Net als veel van haar leeftijdgenoten in Zeewolde is Elise na de middelbare school gaan studeren aan de hogeschool. In Utrecht in haar geval. Bedrijfskundig. Het diploma heeft zij inmiddels en in september wil ze graag aan haar master beginnen. En dan. Tja, ze wil dolgraag in Zeewolde blijven wonen, waar zij immers is opgegroeid en waar zij haar sociale netwerk heeft.

Net als veel van haar leeftijdgenoten in Zeewolde is Elise na de middelbare school gaan studeren aan de hogeschool. In Utrecht in haar geval. Bedrijfskundig. Het diploma (cum laude) heeft zij inmiddels en in september wil ze graag aan haar master beginnen. En dan. Tja, ze wil dolgraag in Zeewolde blijven wonen, waar zij immers is opgegroeid en waar zij haar sociale netwerk heeft. Maar op de woningmarkt in Zeewolde maakt de 24-jarige Elise geen schijn van kans. Woningen voor jongeren zijn er nauwelijks en de rest is eenvoudigweg te duur voor jonge starters op de woningmarkt.

Jong en ervaren

Elise staat op de zesde plaats op de kandidatenlijst. En hoewel zij daarmee tot de jongsten behoort die aan de verkiezingen in Zeewolde meedoen. Op haar 18e werd zij vet CD(J)A en bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 stond zij al op nummer 10 van de verkiezingslijst van het CDA Zeewolde. Zij kent inmiddels het politieke handwerk, hoewel jong is ze al zeer ervaren. Want de afgelopen jaren is assistent van de gemeentelijke fractie geweest en neem zij ook deel aan de steunfractie. “Daarnaast ben ik momenteel assistent van de provinciale fractie van CDA Flevoland, ben ik voorzitter van CDJA Flevoland en zit ik in het Algemeen Bestuur van CDA Flevoland en heb ik tijdens mijn studie op het CDA partijbureau gewerkt”, zegt Elise enthousiast.

Inzetten voor jongeren

En nu wil zij inzetten in Zeewolde. Zij is van mening dat de jongeren in Zeewolde de toekomst moeten krijgen die ze verdienen. Elise: ”Hier zet ik mij in het bijzonder voor in. Veel studenten vertrekken uit Zeewolde.

Helaas komen er maar enkelen terug. En ik vind dat hier verandering in moet komen. Want jongeren die opgegroeid zijn in Zeewolde moeten ook in Zeewolde  kunnen wonen!