06 maart 2022

CDA bouwtour door de gemeente

“Het is duidelijk dat we aan de slag moeten”, zegt Marianne van der Sloot van het CDA na een bouwtour door de hele gemeente. “We hebben de locaties bezocht waar wat ons betreft echt gebouwd moet gaan worden. ’s-Hertogenbosch komt veel woningen tekort. Iedereen kent wel een starter die geen betaalbare woning kan vinden. Of oudere mensen die graag willen doorstromen naar een passende woning, maar die niet kunnen vinden. De stad zit wat dat betreft echt op slot.”

De gemeente heeft middelen om de woningmarkt weer recht te trekken. Het CDA ziet veel in het splitsen van grote woningen in meerdere eenheden. Ook een zelfbewoningsplicht, waardoor beleggers geen panden kunnen opkopen en duur doorverhuren, is noodzakelijk. Het bouwen van nieuwe woningen in bijvoorbeeld Groot Zuid, Vinkel en Nuland zal ook veel bijdragen. Het CDA is ook groot voorstander van nieuwe concepten zoals: “Knarrenhofjes” waar mensen samen kunnen wonen en zorgen. Tijdelijke woningen zijn een andere optie om het probleem op korte termijn op te lossen.

Het CDA gaat aan de slag voor +15.000 woningen in de gemeente ’s-Hertogenbosch.