19 november 2021

Het Hallse (fiets)pad wordt verbreed!

Eindelijk is het zover!
Het brede fietspad komt er. Het huidige fietspad is afgezet en het werk kan beginnen. Van 17 november t/m 24 december 2021 kan er geen gebruik gemaakt worden van dit deel van het Hallse pad.
En als het werk afgerond is kunnen de bewoners van Philadelphia Zorg aan het Radeland in Brummen op hun duofietsen eindelijk ook gebruik maken van een mooi, breed en veilig fietspad in hun eigen omgeving!

Al in 2010 en 2017 heeft het CDA aangedrongen op een verbreed fietspad in het laatste stuk door het bos bij Groot Engelenburg naar de Knoevenoordstraat. Omdat er te weinig ruimte is om elkaar te passeren of om er met duofietsen te rijden. Ook met tegemoetkomende fietsers is het uitkijken geblazen, dat levert gevaarlijke situaties op.
Op dit moment is een groot deel van het fietspad niet breder dan 1,20 meter. Om de veiligheid op een fietspad met twee banen te garanderen, moet de breedte minimaal 2,50 meter worden.
Het nieuwe deel van het fietspad wordt verlegd naar het naastgelegen onderhoudspad zodat de kap van bomen wordt voorkomen. Het bestaande fietspad wordt dan verwijderd en teruggegeven aan de natuur. Voor het wijzigen van het bestemmingsplan is de gemeente Brummen in overleg gegaan met de provincie Gelderland. Dit vanwege de ligging van het pad in het Gelders Natuur Netwerk en de aanwezige natuurgebieden. De provincie Gelderland stelt subsidie beschikbaar om het fietspad veiliger te maken en te verbreden.