27 november 2015

Algemene Beschouwingen bij Begroting 2016

Aandacht voor bestrijding klimaatverandering en rol van waterbeheer

In de Algemene Beschouwingen maakte fractievoorzitter Wim Zwanenburg namens de CDA-fractie het DB complimenten voor de inzichtelijke Begroting 2016. Het CDA is verheugd over het perspectief van tariefdalingen op de langere termijn zodra de extra kosten voor het Hoogwater beschermingsprogramma niet langer ten koste van de exploitatie komen. Tezamen met de PvdA drong hij nog wel aan op een op een goede uitwerking van de Meerjarenbegroting.  Bij de bezuinigingsdoelstellingen en de formatiereductie van Waternet wil het CDA echter wel vasthouden aan een goede taakuitvoering en het halen van beleidsdoelstellingen op het gebied van waterbeheer, zoals dat ook is vastgelegd in het Coalitieprogramma Waterbewust. voorop moet staan.  Zwanenburg: “Bij veel lagere overheden, vooral gemeenten, leken bezuinigingen in eerste instantie gelukt, maar later bleek dat voor een goede uitvoering van taken veel adviseurs en ook uitvoerende krachten, vaak ook nog eens dezelfde mensen, moesten worden ingehuurd als ZZP-er. Als met flexibiliteit bezuinigd kan worden is dat OK, maar we moeten oppassen dat de taakuitvoering later niet duurder uitvalt”.

Kwijtschelding niet afschaffen

De CDA-fractie in AGV pleit niet voor afschaffing van de kwijtschelding zoals bij waterschap Delfland, waar het  in het bijzonder gaat om afschaffing kwijtschelding Zuiveringsheffing (niet de Watersysteemheffing).  De CDA-fractie stelt het zeer op prijs dat de vaste kosten voor storingsmeldingen en het stellen van vragen bij cliëntenservice van Waternet en van het waterschap van 20 cent worden afgeschaft: communicatief een goede zet.  Het CDA drong opnieuw aan op een herziening van het waterschapsbelastingstelsel, het door de Haagse politiek vastgestelde kader, omdat dit nu vooral bij waterschap AGV leidt tot een zeer onevenredige verhoging van de waterschapsbelastingen voor de sector Ongebouwd, met name de agrariërs[1]. Het CDA stelt vragen bij het toepassen van de zogenaamde Kosten toedelingverordening, omdat de kosten die in agrarisch landelijk gebied worden gemaakt,  ook vaak dienen voor de bescherming van stedelijk gebied, zoals bij de voorzieningen voor waterberging, en er recreëren gelukkig ook veel stedelingen in landelijk gebied en in de natuur.

Waterbewustzijn vergroten

In de Algemene Beschouwingen pleitte het CDA ook voor het vergroten van het ‘waterbewustzijn’ van ingezetenen dat verder gaat dan inspraak bij bijv. dijkverzwaringsprojecten. Het CDA wil dat het waterschap naar kansen zoekt om maatschappelijk initiatief uit te lokken. “Het gebruik maken van kennis en het innovatieve vermogen van particuliere bedrijven en instellingen en ingezetenen, kan ook bij het waterbeheer tot goedkopere en duurzame oplossingen leiden”.

Klimaatverandering

In de Algemene Beschouwingen wees Zwanenburg ook op de VN-Klimaattop in Parijs in december. Daarbij verwees hij ook naar het feit dat veel christenen, en niet alleen katholieken, zich geïnspireerd voelen door de ‘groene’ pauselijke encycliek Laudatio Si, een inspirerend document dat bijdraagt aan bewustwording van velen, wereldwijd. “Het is nodig dat wij oude denkkaders verlaten en ons extra inspannen voor duurzaamheid om de gevolgen van de klimaatverandering te bestrijden. Overigens is hierbij in onze partij, het CDA, geen sprake van een bekering, want het rentmeesterschap van onze aarde, de christelijke milieuleer, is vanaf het begin in de Uitgangspunten van onze partij vervat. De urgentie van het vraagstuk neemt echter wel toe. We moeten fossiele brandstoffen als kolen en olie inderdaad zo snel mogelijk achter ons laten. En we moeten inzien dat op deze wereld alles met elkaar samenhangt en dat we niet zonder liefde voor de natuur kunnen”.

“De inzet van goed waterbeheer biedt ook mogelijkheden, niet alleen om de waterveiligheid te verbeteren, maar ook voor het bereiken van klimaatdoelstellingen, de vermindering van CO2-emissies zoals bij het projecten Koudewinning in de Ouderkerkerplas, of het Project Brakke Kwel in de Horstermeer. De partner van Waternet, NUON liet weten na het project dat dit project technisch weliswaar was geslaagd, maar qua businesscase zou het zijn mislukt. Wij vinden dat we daar op een andere manier mee moeten omgaan, op een andere manier moeten waarderen. Gegeven de verminderde emissie van CO2, maar ook de geringere behoefte van aantallen windmolens op onhandige plaatsen, is het project puur winst”.

Patentbeheer en innovatie

Met betrekking tot innovaties pleit onze fractie overigens (opnieuw) voor een beter patentbeheer. Een artikel in het Financieele Dagblad, bij de opening Amsterdam International Waterweek, duidde er op dat Nederland zich op het gebied van waterbeheer zich de kaas van het brood laat eten.  Internationaal is er sprak van veranderende verhoudingen, het blauwe goud wordt onvoldoende verzilverd, mede door gebrek aan patentbeheer, of gebrek aan kennisdelen, bij publieke organisaties en PPS. Naar de mening van de CDA-fractie is het komende jaar in het bestuur van AGV een fundamentele discussie over Innovatie in Waterbeheer gewenst.

Lees hier de volledige tekst van de Algemene Beschouwingen van het CDA in het bestuur van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht

Zie hier de bijdrage van het CDA op de videoband, videoregistratie. De bijdrage van CDA aan de Algemene Beschouwingen start op 1:00:50 (dus na 60 minuten en 50 seconden).

Lees hier het persbericht van waterschap AGV

Zie hier de Infographic die aangeeft hoe het waterschap AGV de gelden uit de Begroting 2016 besteed.

Zie hier de ontwikkeling van de tarieven van de waterschapsbelastingen op langere termijn

[1] Zie voor de tarieven voor de verschillende categorieën Ingezetenen, huiseigenaren, Bedrijven, Ongebouwd, Natuur, pagina’s 86 en 87 van de Concept-Begroting 2016.