09 maart 2013

CDA dringt aan op transparantie en sterker bestuur Stichting Waternet

Op 6 maart stond bij de vergadering van de Commissie voor advies en bijstand van het bestuur van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht, de Begroting 2013 en Jaarrekening 2011 van de Stichting Waternet op de agenda.

Bij die gelegenheid pleitte het CDA bij monde van fractievoorzitter Wim Zwanenburg voor meer transparantie en een betere verantwoording  van de leden van het Stichtingsbestuur van Waternet naar de leden van Algemeen en Dagelijks Bestuur van het waterschap. De Stichting Waternet is de gemeenschappelijke dienst van de door AGV en Amsterdam opgedragen taken. Dit is formeel vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen AGV en Amsterdam. Waternet houdt zich als organisatie bezig met de hele cyclus van water: het omvat het waterkwaliteitsbeheer, de waterkeringen en het waterkwanteits- en vaarwegenbeheer voor AGV en de drinkwaterlevering, riolering, grondwaterzorg, binnenwaterbeheer, baggeren en drijfvuilvissen voor Amsterdam.

Het Stichtingsbestuur bestaat uit een drietal leden, namelijk dijkgraaf Johan de Bondt, namens het waterschap AGV, wethouder Carolien Gehrels, wethouder Water van de gemeente Amsterdam en een onafhankelijke voorzitter (Wim Faber, ooit directeur bij een rechtsvoorganger van Waternet).

Beter zicht op Toezicht

Zwanenburg hekelde het feit dat in het Jaarverslag de rol en de activiteiten van het Stichtingsbestuur niet worden genoemd, een Ten Geleide of Voorwoord van het Stichtingsbestuur ontbreekt. “Zelfs de naam van de voorzitter komt in het Jaarverslag niet voor. Wel is het een goede zaak dat de Begroting 2013 en Jaarverslag 2011 van de Stichting Waternet nu op de agenda staan van het bestuur van AGV.  Uiteraard is dit ook een invulling van de Begroting 2013 van het waterschap zelf, maar er moet meer duidelijkheid komen over de activiteiten van het bestuur in de rol van toezichthouder op de directie van Waternet. De maatschappelijke ontwikkelingen vereisen een zwaardere rol van toezichthouders, een versterking van de governance, ook in de watersector. Dit is voor de CDA-fractie in dit waterschap een belangrijk punt. Ik hoop en vertrouw er op dat de toezichthouder, namens ons de dijkgraaf, op scherp staat, en zo nodig ook een goed tegenwicht biedt aan de directie van Waternet. Dat is temeer van belang omdat het waterschap voor de beleidsvoorbereiding en uitvoering een belangrijk mandaat aan Waternet heeft verleend. Verantwoording creëert draagvlak en vertrouwen”, aldus Zwanenburg. “Hoe vaak is het Stichtingsbestuur bijeen geweest, hoe is het toezicht uitgeoefend, en wat is de bezoldiging van de voorzitter?”.  Zwanenburg was niet louter kritisch. Zo prees hij het Voorwoord bij de Begroting 2013, van Roelof Kruize, Algemeen Directeur van Waternet:  “Dat leest als een goede, inspirerende nieuwjaarstoespraak, waarin de ambities, de missie van Waternet als watercyclusbedrijf en de relatie met de opdrachtgevers van Waternet goed benoemd zijn. Verder bevatten het Jaarverslag en de Begroting van Waternet veel nuttige informatie over integraal waterbeheer”. Zwanenburg kreeg in de Commissievergadering bijval van meerdere fracties, vooral van PvdA-fractievoorzitter  Leny van Vliet.

Toezeggingen

Dijkgraaf Johan de Bondt deed in zijn reactie de toezegging dat de AB-leden van het waterschap meer bij de voorbereiding en een vooroverleg van de vergaderingen van het Stichtingsbestuur (4 x per jaar) betrokken zullen worden. De agenda en het verslag zullen aan de DB-leden en aan het Seniorenconvent (de vergadering van de fractievoorzitters) worden aangeboden, en er zal vooroverleg plaatsvinden met een klankbordgroep van leden uit het AB. Er zal voortaan bij het Jaarverslag een Ten geleide-brief van het Stichtingsbestuur komen.

Zie hier de Begroting 2013 van de Stichting Waternet, met Bijlagen.

Zie hier het Jaarverslag 2011 van de Stichting Waternet.

Lees hier de inbreng van fractievoorzitter Wim Zwanenburg namens het CDA bij de Algemene Beschouwing in november 2012 in het AB van AGV, waarin hij onder meer ook pleit voor versterking van het toezicht op Waternet.