22 december 2014

CDA en PvdA teleurgesteld over besluit Stopzetten Waterkringloop Amstelveen.

Leny van Vliet, fractievoorzitter van de PvdA, en Wim Zwanenburg, fractievoorzitter van het CDA in het bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht reageren teleurgesteld op het besluit van het Dagelijks Bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht op 18 november jl. om niet door te gaan met het project Waterkringloop Amstelveen. Het DB van AGV heeft een brief verstuurd aan de provincie Noord-Holland, de gemeente Amstelveen en de stuurgroep Mooi Amstelland, waarin is uiteengezet wat hiervoor de aanleiding is geweest. In een afschrift en in een afzonderlijk kort memo werd ook het AB van AGV geïnformeerd. In dit memo wordt gezegd dat met name de kansen en risico’s van het project zodanig zijn dat het Dagelijks Bestuur van AGV hier niet mee door wil gaan.

Tegelijkertijd stelt het bericht op de website van AGV dat “het waterschapbestuur was en is erg enthousiast over deze innovatieve toepassing voor de verbetering van de waterkwaliteit in Amstelveen”.

De berichtgeving inzake het stopzetten van het project Waterkringloop Amstelveen heeft Leny van Vliet en Wim Zwanenburg in hoge mate verontrust. De PvdA- en de CDA-fractie hebben het project altijd als een van de gezichtsbepalende innovatieve projecten van ons waterschap beschouwd. Er is eerder uitgebreid aandacht besteed aan het project, op een thema-avond voor het Algemeen Bestuur van het waterschap op 14 maart 2013, op avonden met bewoners, in de media en een en ander is ook uitgebreid toegelicht op onze AGV-website. Helaas is deze informatie nu van de website van het waterschap weggehaald, na publicatie van een ander bericht waarin de stopzetting is aangekondigd.

De fractievoorzitters zijn van mening dat het DB-besluit overhaast is genomen en dat het goed zou zijn geweest om eerst terug te koppelen naar het Algemeen Bestuur. Bovendien zijn zij van mening dat in de brief aan de provincie NH en andere betrokkenen de argumentatie zeer summier is. Het besluit bevreemd hen temeer daar het DB in de brief aan de provincie stelt dat het net voorafgaand aan het besluit over het stopzetten van het project van de provincie Noord-Holland een brief ontving, waar in de benodigde financiële toezeggingen werden gedaan en door de provincie het vertrouwen werd uitgesproken dat niets meer in de weg zou staan om het project binnen de termijn uit te voeren die er voor staan om aanspraak te maken op de voor uitvoering benodigde subsidie van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu. De provincie heeft op verzoek van het DB van AGV geschoven met budgets om dit project financieel sluitend krijgen. De uitvoering van het project is versoberd (waarmee €75.000 zou worden bespaard en eventuele bezwaren van omwonenden zouden worden weggenomen), de provincie Noord-Holland levert niet alleen zelf de benodigde bijdrage (25% van het nog benodigde bedrag van €125.000,-), maar staat bovendien borg voor de bijdrage van één van de andere overheden (Stadsdeel Amsterdam Zuid).

De fractievoorzitters van PvdA en CDA in het waterschap AGV vrezen dat het besluit van het DB van AGV de reputatie van het waterschap schade aandoet en dat dit de bestuurlijke verhoudingen en de samenwerking van AGV met andere overheden en andere partijen bemoeilijkt. Zij dringen er bij het DB ontvangen met de achtergrondinformatie welke aan de beslissing om het project stop te zetten ten grondslag heeft gelegen en verzoeken het DB om deze informatie op de eerstkomende Commissievergadering van het waterschap op 14 januari a.s. te agenderen. De fractievoorzitters vragen het DB om een toelichting op het besluit om het Waterkringloop-project stop te zetten met een 16-tal vragen.

Het project Watertuin maakte deel uit van de projecten Mooi Amstelland, waarin een groot aantal partijen samenwerkt: Groengebied Amstelland, de Stichting Beschermers Amstelland, de gemeenten Amsterdam, Amstelveen en Ouder-Amstel, de stadsdelen Zuid, Zuidoost en Oost, het Waterschap Amstel Gooi en Vecht (AGV) en de provincie Noord-Holland.

Leny van Vliet-Smit (Fractievoorzitter PvdA in het bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht), [email protected], 0653176376

Wim Zwanenburg (Fractievoorzitter CDA in het bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht), [email protected], 0642350938