02 maart 2023

CDA vist veel plastic op tijdens opruimactie in Blaricum

Het CDA heeft dit weekend in onder andere Blaricum een grote opruimactie gehouden van de wateren. Lijsttrekker Lex van Drooge, Marten Meijer uit Blaricum en Erwin van der Berg gingen met veel enthousiasme het Blaricummerstrand en de sloten en grachten “leeg” vissen.
Marten Meijer wil het bewustzijn vergroten dat zwerfplastic een enorme belasting voor het leefmilieu van vogels en waterdieren vormt omdat dit zwerfplastic in het oppervlakte water terecht komt, ook al ligt het eerst gewoon op straat of elders op het land.

Door regen en wind waait dit zwerfplastic de straatkolken en watergangen in en via de rivieren, die allemaal naar zee stromen, komt het uiteindelijk in de oceanen terecht, waar het vele tientallen jaren duurt voordat het is afgebroken, onder andere door zonlicht. In de tussentijd sterven vele vogels en waterdieren echter een langzame en pijnlijke dood, omdat dit zwerfplastic in hun voedsel terecht komt en hun lichaam nooit meer verlaat.

Het CDA, dat bescherming van de schepping ook in het landelijke partijprogramma heeft staan, wil plastic afval in het Waterschap Amstel Gooi en Vecht gaan bestrijden.