30 januari 2023

Hoofdpunten van het CDA voor Waterschap AGV voor de periode 2023-2027

"Wijs met Water “

Water is noodzakelijk voor al het leven. Steeds weer en steeds meer is duidelijk dat “voldoende zoet en vooral schoon water” niet vanzelfsprekend is. De rol, die het waterschap vervult is dan ook een essentiële functie in onze maatschappij.

WATERVEILIGHEID
Voor het CDA is waterveiligheid de allerbelangrijkste taak van het waterschap. Daarna kan er pas serieus werk gemaakt worden van de kwaliteit van het water.
Overstromingen en wateroverlast moeten, worden voorkomen. Door de klimaatverandering zal het echter vaker en vooral heftiger gaan regenen. Ruimte voor waterberging en tijdelijke opvang is essentieel en moet meer aandacht krijgen.

Wateroverlast bestrijden door hoge dijken en waterberging

Sterke(re) en hoge(re) dijken zijn het belangrijkst. De huidige achterstand in het onderhoud en het verbeteren van de dijken is onverteerbaar en verwijtbaar aan het Dagelijks Bestuur van het AGV. De achterstand in het onderhoud en het verbeteren van de dijken moet worden ingelopen. Dit heeft de allerhoogste prioriteit.

Water toewijzing bij droogte

Het CDA wil problemen van extreme droogte bestrijden met verschillende oplossingen:
1. Zoet oppervlakte water langer vast te houden en niet te snel laten wegstromen en pompen naar zee.
2. Vergroten van zoetwater voorraden door uitdiepen en vergroten van watergangen en vergroten van speciale zoetwater opslagplaatsen.
3. Inzetten op mentaliteitsverandering bij het gebruik van water door bedrijven en huishoudens.

WATERKWALITEIT

Oppervlakte water

Het moet en kan beter. Het CDA wil dat het waterschap meer gaat doen aan het verwijderen van (zwerf)plastic uit het oppervlaktewater.
Met de gemeentes moeten door het waterschap sluitende afspraken gemaakt worden om de hemelwaterafvoer te allen tijde gescheiden te laten plaatsvinden van de rioolafvoer. Het CDA is voor een bron aanpak bij hotspots waar resten van geneesmiddelen in het riool komen, bijvoorbeeld filters bij ziekenhuizen. Maar met de menselijke ontlasting komen veel medicijnresten in het gehele werkgebied van het waterschap in het riool en dus bij de Riool Zuivering Installaties terecht. Het CDA wil dat alle snel voortwoekerende exoten worden bestreden zoals de Rode Amerikaanse rivierkreeft en fonteinkruid.

Het faciliteren van de waterrecreatie is voor het CDA een hoofdzaak

Het stimuleren van waterrecreatie is dan ook voor het CDA een speerpunt van nieuw beleid. Zwemmen, roeien, zeilen, kanoën en andere activiteiten op en in het water zijn een geweldige manier om fysiek actief te zijn en de natuur te beleven, zonder dat daarbij fossiele brandstoffen worden gebruikt. Het aanbod moet toegankelijk en divers zijn. De toegenomen populariteit van zwemmen in het open water moet namelijk juist worden toegejuicht en gefaciliteerd.
De Amstel heeft nog onvoldoende zwemwaterkwaliteit. Dit komt onder andere doordat effluent (water uit rioolwater zuiveringsinstallaties) op de Amstel wordt geloosd én dit water nog niet optimaal wordt gezuiverd.
De onderhoudspaden langs het openbare water moeten in principe openbaar zijn voor de recreatie.

FINANCIEN en ORGANISATIE  van  AGV en WATERNET

Organisatie en financiën van AGV moeten grondig verbeterd worden

Het Dagelijks Bestuur van het Waterschap AGV en de vorige dijkgraaf zijn ernstig tekortgeschoten in het dagelijks toezicht op de organisatie en de financiën van AGV. Er zijn enorme problemen bij de belastingheffing door ICT vernieuwing en zijn er zorgen over cybersecurity. Mede door achterstalligheid van belastingheffing zijn is er een groot risico dat  € 200 miljoen oninbaar is. Het is de hoogste tijd voor een grote verandering. Niet langer de problemen verdoezelen, maar hard aanpakken. “Waternet” als gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van AGV en gemeente Amsterdam moet op de schop. Zodat AGV weer zelf de baas is.

Kringloop economie bij AGV

Het CDA is sterk voor een kringloop economie en voor het hergebruik van grondstoffen en tegen de verspilling van grondstoffen.
Vergunningsplicht verminderen
Het waterschap heeft al veel werk gemaakt van het minder regels en minder vergunningen. Die politiek wil het CDA met kracht voortzetten.

Klik hier voor het volledige Verkiezingsprogramma 2023-2027  "Wijs met Water" van het CDA in het  Waterschap Amstel, Gooi en Vecht.