19 november 2015

Ouderkerkerplas steeds schoner, kantoren Amsterdam Zuidoost koeler

De Ouderkerkerplas wordt steeds schoner dankzij toepassing van een innovatieve techniek in combinatie met koudewinning. Op 12 november jl. presenteerden Waterschap Amstel, Gooi en Vecht samen met Nuon en Onderzoekscentrum B-WARE de resultaten van deze nieuwe techniek om het water schoon en helder te krijgen én op een duurzame manier gebouwen te koelen. Het is voor het eerst in Nederland dat deze innovatieve techniek wordt toegepast.

De presentatie tijdens een symposium van waterschap AGV en Waternet werd ook bezocht door de CDA-waterschapsfractie (Gerard Korrel, Nico de Jong en Wim Zwanenburg).

Koudewinning, hoe werkt het?
De Ouderkerkerplas is een diepe plas waarin het water dicht bij de bodem constant koud is. Vanaf 2009 onttrekt Nuon dit koude water uit de plas voor het koelen van gebouwen in Amsterdam Zuid-Oost. Tegelijkertijd wordt onder in de plas zuivere zuurstof toegediend. De zuurstof bindt het opgeloste fosfaat aan ijzerdeeltjes in de bodem, die daar in overvloed aanwezig zijn. Hierdoor is de fosfaatconcentratie met circa 75% gedaald. Hoe minder fosfaat, hoe minder algen en hoe schoner het water.

Ouderkerkerplas schema

Natuur en recreatie
Jarenlang werd de Ouderkerkerplas geteisterd door blauwalg en werden mensen gewaarschuwd om er niet in te zwemmen. Het heeft een aantal jaren geduurd, maar sinds afgelopen zomer is er geen massale algenbloei en geen blauwalg geconstateerd. Nu het water steeds schoner wordt, is dit goed voor zowel natuur als recreatie. Koudewinning gaat dus goed samen met natuur en recreatie. Zomerse algenbloei is voor veel Nederlandse wateren een groot probleem. Het beperkt planten- en dierenleven en belemmert mogelijkheden voor recreatie. Teveel fosfaat (eutrofiëring) is een hoofdoorzaak. Maatregelen zijn doorgaans zeer kostbaar en bieden niet altijd uitkomst. De waterkwaliteitsdoelstellingen vanuit de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) maken het zoeken naar vernieuwende oplossingen urgent.

Intensieve monitoring
Onderdeel van het project was een onderzoeksprogramma waarbij het effect van de koudeonttrekking en de zuurstoftoediening op de waterkwaliteit nauwgezet is gemonitord. Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door subsidie van de provincie Noord-Holland en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).

Op film vastgelegd
Er is een korte film over het project gemaakt waarin onder andere omwonenden en recreanten vertellen hoe zij de schonere plas ervaren. Ook leggen we de toegepaste koel- en zuiveringstechniek uit.

Wilt je meer weten over het project en bent je geïnteresseerd in de film?

Klik dan op koudewinning én waterkwaliteitsverbetering in de Ouderkerkerplas: een win-winsituatie!

Of klik op youtube link: Koudewinning Ouderkerkerplas