10 juli 2021

Regionale samenwerking van waterschappen met gemeenten en provincies in de RES

Het zwaartepunt bij de RES'en, Regionale Energie Strategieën, ligt in het ruimtelijk domein (zoekgebieden voor zonneweides en windmolens). Gemeenten en provincie verankeren dit vervolgens in omgevingsplannen, waar de waterschapsbesturen over adviseren, maar niet beslissen. Niettemin hebben de waterschappen in 2019 unaniem ingestemd met het Klimaatakkoord. Voor de waterschappen is het voornamelijk van belang dat de eigen assets worden benut, koppelkansen gesignaleerd, de kansen voor Aquathermie worden benut en dat de kerntaken als dijkveiligheid en waterkwaliteit niet in het geding komen.

Waterschappen zijn dus zeker betrokken bij de RES'en en de waterschappen leveren een bijdrage aan het beleid voor opwekking van duurzaam energie. Ook het waterschap Amstel, Gooi en Vecht zet in op het zelf opwekken en het opnieuw gebruiken van energie. Zo gaan we onze eigen installaties en processen duurzamer maken. Zo willen we bijvoorbeeld meer water opslaan. Voor het eind van deze bestuursperiode wil het waterschap AGV helemaal energieneutraal werken.

Lees hier het artikel van Wim Zwanenburg over de regionale samenwerking van waterschappen met gemeenten en provincies in de RES, in het blad van de CDA Bestuurdersvereniging, Bestuursforum.
Lees hier het totale themanummer van het blad Bestuursforum over de RES, de Regionale Energie Strategie, met uitleg over het proces en de rol van meerdere overheden.

Op 8 juli 2021 besloot het Algemeen Bestuur van waterschap AGV in te stemmen met de RES 1.0 van de regio’s Noord-Holland Zuid (NHZ) en Holland Rijnland (HR), voor zover dit de assets, verantwoordelijkheden en taken van het waterschap betreft en in te stemmen met het, vanuit de RES stuurgroepen, aanbieden van de RES'en aan het Nationaal Programma RES.

Zie ook: