19 juli 2016

Waterschap Amstel, Gooi en Vecht presenteert publieksvriendelijk jaarverslag

Bron: Waterschap AGV

Afgelopen jaar heeft Waterschap Amstel, Gooi en Vecht binnen de begroting veel bereikt op het gebied van de kerntaken Veilige dijken, Voldoende water en Schoon water. Dit alles staat in de jaarstukken 2015, die op 29 juni 2016 zijn goedgekeurd door het algemeen waterschapsbestuur. Om de inhoud van de stukken voor alle inwoners en belastingbetalers inzichtelijk te maken, heeft het waterschap het ‘Jaarverslag in 1 oogopslag’ gemaakt: een beknopt overzicht van de belangrijkste punten uit 2015.

Bestuurder Ariane Hoog, verantwoordelijk voor onder meer de financiën en communicatie van het waterschap: “We hebben veel bereikt in 2015. Wij vinden het belangrijk dat de inwoners van ons beheergebied kunnen zien wat we met hun belastinggeld doen, en dat we het goed besteden. Daarom hebben we het ‘Jaarverslag in 1 oogopslag’ gemaakt. Zo willen we meer mensen informeren over wat ons werk inhoudt.” De belangrijkste activiteiten op een rij:

Veilige dijken

Waterschap Amstel, Gooi en Vecht verbeterde vorig jaar ruim twintig kilometer aan dijken, waaronder Gein-Noord, Gein-Zuid en Winkeldijk-Oost in gemeente De Ronde Venen. Ook is fors bijgedragen aan het hoogwaterbeschermingsprogramma, om ons land te beschermen tegen de gevolgen van de klimaatverandering.

Schoon water

In 2015 is het schoonmaken van de Vecht afgerond. Tevens gaat het waterschap door met het aansluiten van woonboten op het riool. Inmiddels zijn al ongeveer achttienhonderd woonboten hierop aangesloten.

Voldoende water

De maatregelen om de waterhuishouding in het Noorderpark, gelegen in de gemeenten Stichtse Vecht en De Bilt, te verbeteren zijn vrijwel afgerond. Ook zijn de waterberging in de Uithoornse Zuiderlegmeerpolder en het poldergemaal Kortenhoef opgeleverd en geopend.

Water is ook om van te genieten

Ook andere aandachtsgebieden zijn in het jaarverslag opgenomen.

Zo heeft het waterschap een overeenkomst gesloten met Regio Gooi en Vechtstreek, de gemeenten Naarden en Muiden en provincie Noord-Holland om te faciliteren bij de aanleg van een extra vaarverbinding tussen de Naardertrekvaart en het Gooimeer. Inwoners kunnen voortaan zelf meer online regelen en betalen via het nieuwe 'Mijn belastingportaal'. Amstel, Gooi en Vecht sponsorde een aantal evenementen rond het water, zoals 200 jaar Koninkrijk en Sail. Bij dit laatste evenement verzamelde het waterschap bovendien de urine van de bezoekers om die te recyclen tot kunstmest. Dat wordt dan weer gebruikt voor groene projecten in Amsterdam. Het waterschap boekt tenslotte ook successen op het gebied van duurzaamheid. Zo is bijvoorbeeld de installatie om fosfaat terug te winnen uit de zuivering van afvalwater in Amsterdam-West verder verbeterd.

Bekijk het 'Jaarverslag in 1 oogopslag' (2,9 MB) (pdf)

Bekijk de jaarstukken 2015 incl bijlagen (1,6 MB) (pdf)

Zie hier de link naar de videoregistratie  met de bespreking van de Jaarstukken van AGV in de Commissievergadering van het bestuur op 1 juni 2016 en zie daar ook de inbreng van de CDA-fractie bij monde van fractievoorzitter Wim Zwanenburg.