15 september 2022

Waterschappen, stikstof en waterbeheer

In Bestuursforum, (nr. 4, september/oktober 2022), het blad van christendemocratische gemeente-, provincie- en waterschap bestuurders, schreef Wim Zwanenburg een artikel over de stikstof en derogatieproblematiek, waterkwaliteit en de rol van de waterschappen.

De uitvoering van het stikstofbeleid ligt voor een belangrijk deel bij de provincies, maar in de gesprekken met bemiddelaar Remkes over de stikstofproblematiek deden ook de waterschappen een duit in het zakje. De Unie van Waterschappen (UvW) schaarde zich begin april al achter de globale aanpak van de stikstofcrisis die toen door het kabinet net in de Hoofdlijnenbrief was gepubliceerd. Minister Van der Wal (Natuur en Stikstof) wil een schoon, leefbaar land met ruimte voor ondernemers en ziet daarbij een sturende rol voor ‘water en bodem’, zoals het ook staat in de coalitieakkoord. Een versnelde vermindering van de stikstofuitstoot is volgens de waterschappen onontkoombaar om te voorkomen dat natuurgebieden verder verschralen, de soortenrijkdom (biodiversiteit) vermindert en steeds meer dieren en planten verdwijnen. Natuurherstel is ook belangrijke stap in de verbetering van de waterkwaliteit. En dat is nodig, want na de stikstofcrisis dreigt al weer een volgende crisis, over de normen voor waterkwaliteit in Nederland. Door niet te voldoen aan de Europese normen, dreigt voor Nederland een nieuwe natuurcrisis, vergelijkbaar met die rond stikstof.

In de gesprekken over de stikstofproblematiek bepleiten de waterschappen steeds dat de stikstofaanpak ook moet bijdragen aan de verbetering van de waterkwaliteit, de gevolgen van klimaatverandering (zoals de droogte) moeten bestrijden en ruimte moet bieden aan water. Klimaatadaptatie betekent dat er ruimte moet zijn de waterveiligheid te borgen en ruimte om wateroverlast en droogte te voorkomen, door zowel ruimte te reserveren voor waterberging en zoetwaterbuffers. Met een steeds grotere druk op de ruimte, verdichting door meer te bouwen, zal dat een behoorlijke opgave zijn.

Lees hier het volledige artikel in Bestuursforum.

Wim Zwanenburg is voorzitter van de CDA-fractie in het Algemeen Bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht (Reacties zijn welkom op [email protected]).
Zie ook: waterschappen tegen Remkes zorg dat waterkwaliteit niet de volgende stikstofcrisis wordt.
Zie ook: Financiële transitietegemoetkoming voor afbouwen derogatie